Liitutauluista binääreihin : uuden opetusteknologian käyttöönottoprosessi: OpenSalkku
Puustinen, Mikko; Karlsson, Lauri (2017)
Puustinen, Mikko
Karlsson, Lauri
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229410
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229410
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia käyttöönoton teoriaa, ja kuinka esiteltyä teoriaa voitaisiin hyödyntää Lahden eri kouluissa, kun uutta teknologiaa otetaan käyttöön.
Aihetta opinnäytetyöhön tarjosi Lahden sivistystoimiala, ja työn tarkoituksena oli hyödyntää Microsoftin Office 365 - ympäristössä toimivaa Sharepoint Onlinea.SharePointia oltiin hyödynnetty hiukan jo ennen projektia, jolloin muutamat henkilöt olivat luoneet testisivustoja. Uudessa ympäristössä tarkoitus oli toteuttaa Lahden lukioiden, peruskoulujenja varhaiskasvatuksen opettajien käyttöön sähköinen alusta, jossa on mahdollistajakaa tiedostoja yhteistyön parantamiseksi. Alun perin opettajien lisäksi tarkoitusoli myös lisätä oppilaat mukaan kyseiseen alustaan.
Tämän opinnäytetyön tekijät toteuttivat kyselyn Lahden opettajille, jollapyrittiin keräämään dataa siitä, että mitä opettajat odottavat uudelta teknologialta sen tarvetta sekä kuinka vastaanottavaisia opettajat ovat uuden teknologiankäyttöönoton suhteen. Kysely toteutettiin sähköisesti, jonka jälkeen opettajiltamyös tiedusteltiin halukkuutta osallistua henkilökohtaiseen haastatteluun.
Kyselyn, haastatteluiden ja teorian kautta pyrittiin toteuttamaan ehdotusliittyen käyttöönottoon. Huomioitavaa on, että kyseessä oli teoriaan ja haastatteluihin nojautuva ideointi, mitä asiakas voi myöhemmin halutessaan hyödyntää käyttöönottoonliittyen.
Aihetta opinnäytetyöhön tarjosi Lahden sivistystoimiala, ja työn tarkoituksena oli hyödyntää Microsoftin Office 365 - ympäristössä toimivaa Sharepoint Onlinea.SharePointia oltiin hyödynnetty hiukan jo ennen projektia, jolloin muutamat henkilöt olivat luoneet testisivustoja. Uudessa ympäristössä tarkoitus oli toteuttaa Lahden lukioiden, peruskoulujenja varhaiskasvatuksen opettajien käyttöön sähköinen alusta, jossa on mahdollistajakaa tiedostoja yhteistyön parantamiseksi. Alun perin opettajien lisäksi tarkoitusoli myös lisätä oppilaat mukaan kyseiseen alustaan.
Tämän opinnäytetyön tekijät toteuttivat kyselyn Lahden opettajille, jollapyrittiin keräämään dataa siitä, että mitä opettajat odottavat uudelta teknologialta sen tarvetta sekä kuinka vastaanottavaisia opettajat ovat uuden teknologiankäyttöönoton suhteen. Kysely toteutettiin sähköisesti, jonka jälkeen opettajiltamyös tiedusteltiin halukkuutta osallistua henkilökohtaiseen haastatteluun.
Kyselyn, haastatteluiden ja teorian kautta pyrittiin toteuttamaan ehdotusliittyen käyttöönottoon. Huomioitavaa on, että kyseessä oli teoriaan ja haastatteluihin nojautuva ideointi, mitä asiakas voi myöhemmin halutessaan hyödyntää käyttöönottoonliittyen.