The importance of company’s active presence in social media, Case: Karhujää’s Facebook page
Vanala, Katrina (2017)
Vanala, Katrina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229399
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa strateginen markkinointisuunnitelma Karhujää Oy:n Facebook sivulle sekä vastata kysymykseen vaikuttaako yrityksen aktiivinen läsnäolo sosiaalisessa mediassa fanien ja seuraajien sitoutumiseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys keskittyy markkinoinnin kehittymiseen sisältömarkkinointiin, brändin mielikuvaan sekä sosiaalisen median kirjallisuuteen. Se antaa yleiskuvan sosiaalisesta mediasta nykypäivän markkinoinnissa ymmärtämällä yksilöllisyyden ja yhteisöllisyyden merkityksen asiakaskokemuksessa. Teoreettisen osan lopupuolella tarkastellaan Facebookkia yrityksen näkökulmasta sekä esitellään Facebook-sivun ominaisuuksia ja mahdollisuuksia.
Empiirinen tutkimus antaa katsauksen some presenssin suunnitteluun ja ylläpitoon. Suunnitteluun hyödynnettiin opittua teoriaa ja sen avulla muodostettiin strateginen markkinoinninsuunnitteluprosessi. Prosessi koostui tavoitteiden asettamisesta, tilannekatsauksesta, strategian laatimisesta, toteutuksesta, seurannasta ja lopuksi yhteenvedosta. Tutkimus tehtiin Karhujää Oy:lle ja se toteutettiin heidän Facebook- sivullaan vuoden 2017 ensimmäisten neljän kuukauden aikana. Tänä aikana tutkija toimi ja hallinnoi Facebook-sivua.
Tutkimustulokset osoittavat, että aktiivisella ylläpidolla on myönteinen vaikutus sitoutumiseen ja se luo positiivista mainetta. Tätä tukee se, että seuraajien määrä ja julkaistuihin postauksiin reagoinnit ovat kasvaneet. Tämän vuoksi on tärkeää, että yritys suunnittelee, asettaa tavoitteet, toteuttaa ja mittaa sosiaalisen median presenssiä jatkuvasti.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys keskittyy markkinoinnin kehittymiseen sisältömarkkinointiin, brändin mielikuvaan sekä sosiaalisen median kirjallisuuteen. Se antaa yleiskuvan sosiaalisesta mediasta nykypäivän markkinoinnissa ymmärtämällä yksilöllisyyden ja yhteisöllisyyden merkityksen asiakaskokemuksessa. Teoreettisen osan lopupuolella tarkastellaan Facebookkia yrityksen näkökulmasta sekä esitellään Facebook-sivun ominaisuuksia ja mahdollisuuksia.
Empiirinen tutkimus antaa katsauksen some presenssin suunnitteluun ja ylläpitoon. Suunnitteluun hyödynnettiin opittua teoriaa ja sen avulla muodostettiin strateginen markkinoinninsuunnitteluprosessi. Prosessi koostui tavoitteiden asettamisesta, tilannekatsauksesta, strategian laatimisesta, toteutuksesta, seurannasta ja lopuksi yhteenvedosta. Tutkimus tehtiin Karhujää Oy:lle ja se toteutettiin heidän Facebook- sivullaan vuoden 2017 ensimmäisten neljän kuukauden aikana. Tänä aikana tutkija toimi ja hallinnoi Facebook-sivua.
Tutkimustulokset osoittavat, että aktiivisella ylläpidolla on myönteinen vaikutus sitoutumiseen ja se luo positiivista mainetta. Tätä tukee se, että seuraajien määrä ja julkaistuihin postauksiin reagoinnit ovat kasvaneet. Tämän vuoksi on tärkeää, että yritys suunnittelee, asettaa tavoitteet, toteuttaa ja mittaa sosiaalisen median presenssiä jatkuvasti.