Levy-yhtiön ensimmäinen julkaisu vinyyliformaatissa & elektronisen musiikin toimintaympäristö marginaalimusiikkia julkaistaessa : äänitteiden tehokas julkaiseminen, jakelu, myynti sekä julkaisujen vaikutus artistin uraan
Pettersen, Niko (2017)
Pettersen, Niko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705219242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705219242
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe oli itsenäisen levy-yhtiön ensimmäisen vinyylilevyjulkaisun toteutus sekä tutkimuksen myötä ilmenneiden ongelmien dokumentointi sekä julkaisuprosessin ja liiketoiminnan kehitys nykyisessä vinyylilevyjen ja äänitteiden julkaisutoimintaympäristössä, pienen itsenäisen levy-yhtiön näkökulmasta. Menetelminä olivat levy-yhtiön julkaisun itsenäinen toteutus ja tiedonkeruu. Vinyylilevyistä ja niitä tuottavista painotaloista tehtyjä kirjoja, lehtiä ja internetsivustojen haastatteluita ja artikkeleita koostettiin ja analysoitiin, ja levy-yhtiön toimitusjohtajan haastattelu antoi jakelun merkityksestä tärkeää tietoa.
Itsenäisen levy-yhtiön julkaisuaikataulun analysoinnin jälkeen luotiin optimaalinen aikataulu, jossa tuloksena selvisi merkittävästi aikataulua hidastavat tekijät: Vinyylilevyjä painavat painotalot ovat ylityöllistettyjä ja pienten levy-yhtiöiden aikataulut riippuvaisia painotalojen jonoista. Liiketoiminnan ja menekin kannalta edulliset jakelusopimuksiin liittyvät synergiaedut ovat selviä ja kannustavat levy-yhtiöitä kasvattamaan vuositasolla julkaistavan materiaalin määrää. Painotalojen vinyylipainosmääristä kerätty aineisto ja tuotetut mallit sekä taulukot antoivat kuvan itsenäisen levy-yhtiön julkaisuaikataulua merkittävästi hidastavista tekijöistä, jakaen painotalot kahteen ryhmään: Ensimmäinen ryhmä aktiivisesti vastaanottaa pieniä toimeksiantoja kannattavuuden kustannuksella, kun toinen ryhmä muodostaa isoja toimeksiantoja tilaavien toimijoiden kanssa etuussopimuksia, rajaten vinyylilevy painotalon vuoden tuotantomäärää ja näin vaikuttaen lyhyellä aikavälillä markkinoilla olevien julkaisujen polarisoitumiseen niin, että kauppojen levyhyllyissä esiintyy samoja julkaisuja vuodesta toiseen, uuden musiikin kustannuksella. Pienet, itsenäiset levy-yhtiöt ovat toimintaympäristössä, jossa painotalojen jonot estävät vastaamaan luotuun kysyntään ensipainoksen jälkeen: Levy-yhtiön on arvioitava menekki tarkoin ja painettava ensipainoksessa koko kysyntää vastaava määrä, sillä uusintapainos nopealla aikataululla ei ole mahdollista.
Julkaisuaikataulun hidasteet auttoivat kehittämään itsenäisen levy-yhtiön toimivaa liiketoimintastrategiaa. Ainoat liiketoiminnan skaalautuvuutta merkittävästi rajoittavat tekijät olivat tehokkuus julkaistavan materiaalin löytämisessä sekä rahallisten investointien rajallisuus, kun itseisarvona oli musiikin laatu ja kysyntä pitkällä aikavälillä. Opinnäytetyössä käytiin läpi ilmaisia internetin mahdollistavia myynninedistämiskeinoja sekä luovia ratkaisuja case-esittelyin. Muodostetulla pitkänaikavälin strategialla, on mahdollista vähentää painotalojen jonojen negatiivisia vaikutuksia liiketoimintaan.
Itsenäisen levy-yhtiön julkaisuaikataulun analysoinnin jälkeen luotiin optimaalinen aikataulu, jossa tuloksena selvisi merkittävästi aikataulua hidastavat tekijät: Vinyylilevyjä painavat painotalot ovat ylityöllistettyjä ja pienten levy-yhtiöiden aikataulut riippuvaisia painotalojen jonoista. Liiketoiminnan ja menekin kannalta edulliset jakelusopimuksiin liittyvät synergiaedut ovat selviä ja kannustavat levy-yhtiöitä kasvattamaan vuositasolla julkaistavan materiaalin määrää. Painotalojen vinyylipainosmääristä kerätty aineisto ja tuotetut mallit sekä taulukot antoivat kuvan itsenäisen levy-yhtiön julkaisuaikataulua merkittävästi hidastavista tekijöistä, jakaen painotalot kahteen ryhmään: Ensimmäinen ryhmä aktiivisesti vastaanottaa pieniä toimeksiantoja kannattavuuden kustannuksella, kun toinen ryhmä muodostaa isoja toimeksiantoja tilaavien toimijoiden kanssa etuussopimuksia, rajaten vinyylilevy painotalon vuoden tuotantomäärää ja näin vaikuttaen lyhyellä aikavälillä markkinoilla olevien julkaisujen polarisoitumiseen niin, että kauppojen levyhyllyissä esiintyy samoja julkaisuja vuodesta toiseen, uuden musiikin kustannuksella. Pienet, itsenäiset levy-yhtiöt ovat toimintaympäristössä, jossa painotalojen jonot estävät vastaamaan luotuun kysyntään ensipainoksen jälkeen: Levy-yhtiön on arvioitava menekki tarkoin ja painettava ensipainoksessa koko kysyntää vastaava määrä, sillä uusintapainos nopealla aikataululla ei ole mahdollista.
Julkaisuaikataulun hidasteet auttoivat kehittämään itsenäisen levy-yhtiön toimivaa liiketoimintastrategiaa. Ainoat liiketoiminnan skaalautuvuutta merkittävästi rajoittavat tekijät olivat tehokkuus julkaistavan materiaalin löytämisessä sekä rahallisten investointien rajallisuus, kun itseisarvona oli musiikin laatu ja kysyntä pitkällä aikavälillä. Opinnäytetyössä käytiin läpi ilmaisia internetin mahdollistavia myynninedistämiskeinoja sekä luovia ratkaisuja case-esittelyin. Muodostetulla pitkänaikavälin strategialla, on mahdollista vähentää painotalojen jonojen negatiivisia vaikutuksia liiketoimintaan.