Asiakastyytyväisyyskysely Vuokatti-Ruka Urheiluakatemian urheilijoille
Piispanen, Jyri; Kahelin, Risto (2017)
Piispanen, Jyri
Kahelin, Risto
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199141
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia ja toteuttaa kolmiosainen asiakastyytyväisyyskysely Sotkamon ja Kuusamon lukioissa opiskeleville akatemiaurheilijoille. Toimeksiantaja työhön oli Vuokatti-Ruka Urheiluakatemia, jonka hankkeeseen: Urheilu – menestyksen kasvualusta, työ kuului keskeisenä osana. Kyselyn kolme osa-aluetta olivat akatemiaurheilijoiden lukio-opetus, akatemiavalmennus ja muu arjenhallinta. Kyselystä on tarkoitus tulla akatemiassa vuosittain toistettava.
Tutkimusongelmina oli selvittää akatemiaurheilijoiden kokemuksia kaikkien kolmen osa-alueen toimivuudesta ja niiden kehityskohdista, jotta akatemialla olisi mahdollisuus huomioida ne toiminnan kehittämissuunnitelmassaan. Vuosittainen toistettavuus mahdollistaa jatkossa kyselyn käyttämisen osana Urheiluakatemian laadunvalvontaa. Tutkimukseen vastasi 105 akatemiaurheilijaa, kaikkiaan kymmenestä eri urheilulajista. Vastauksen analysoitiin SPSS -ohjelmiston avulla. Tulosten perusteella urheilun ja opiskelun yhdistäminen akatemiassa on toimivaa, mutta kehittämistä olisi erityisesti lukion ryhmänohjauksen järjestämisessä ja sähköisten oppimisympäristöjen hyödynnettävyydessä. Elämänhallinnan kehittämiskohtina oli urheilijoiden päivän aikataulujen suunnittelu ja psyykkisen kokonaiskuormitus hallitsemiseminen.
Jatkotutkimusaiheina olisi tarkempi lukion oppiaineiden ja urheilun yhdistämisen suunnitelmallisuuden tutkiminen. Tästä voisi selvittää mitä konkreettisia keinoja sekä opettajilla että valmentajilla on tukemaan urheilupoissaolojen korvaamista. Lisäksi aihetta voisi tutkia akatemian urheilijoilta, jotka opiskelevat peruskoulussa tai korkeakoulussa.
Tutkimusongelmina oli selvittää akatemiaurheilijoiden kokemuksia kaikkien kolmen osa-alueen toimivuudesta ja niiden kehityskohdista, jotta akatemialla olisi mahdollisuus huomioida ne toiminnan kehittämissuunnitelmassaan. Vuosittainen toistettavuus mahdollistaa jatkossa kyselyn käyttämisen osana Urheiluakatemian laadunvalvontaa. Tutkimukseen vastasi 105 akatemiaurheilijaa, kaikkiaan kymmenestä eri urheilulajista. Vastauksen analysoitiin SPSS -ohjelmiston avulla. Tulosten perusteella urheilun ja opiskelun yhdistäminen akatemiassa on toimivaa, mutta kehittämistä olisi erityisesti lukion ryhmänohjauksen järjestämisessä ja sähköisten oppimisympäristöjen hyödynnettävyydessä. Elämänhallinnan kehittämiskohtina oli urheilijoiden päivän aikataulujen suunnittelu ja psyykkisen kokonaiskuormitus hallitsemiseminen.
Jatkotutkimusaiheina olisi tarkempi lukion oppiaineiden ja urheilun yhdistämisen suunnitelmallisuuden tutkiminen. Tästä voisi selvittää mitä konkreettisia keinoja sekä opettajilla että valmentajilla on tukemaan urheilupoissaolojen korvaamista. Lisäksi aihetta voisi tutkia akatemian urheilijoilta, jotka opiskelevat peruskoulussa tai korkeakoulussa.