Lisää myyntiä markkinoinnin strategisilla valinnoilla - case Digisähkö Oy
Raivio, Paula (2017)
Raivio, Paula
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199125
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199125
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Digisähkö Oy:lle. Digisähkö Oy on vuonna 2014 perustettu Uudellamaalla toimiva modernien taloautomaatiojärjestelmien suunnitteluun ja toteutukseen erikoistunut sähköurakointiliike.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin digitalisoituneen aikakauden markkinointia sekä suunniteltiin ja toimeenpantiin markkinointistrategia kohdeyritykselle. Lisäksi pohdin, miten kohdeyrityksen asiakkuuksien hoitoa ja markkinointiviestintää tulee kehittää, jotta yrityksen markkinointi ja myynti tehostuvat. Työn tavoitteena oli laatia sellainen markkinointisuunnitelma, jonka avulla markkinoinnista tulee osa yrityksen jokapäiväistä työtä ja se ohjaa yrityksen toimintaa oikeaan suuntaan.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui asiakkuuden hallinnasta, digitaalisesta markkinoinnista, markkinointiviestinnästä sekä osto- ja myyntiprosesseista. Tutkimuksessa kartoitettiin kirjallisuuden pohjalta viitekehyksen asiakokonaisuuksien sisältöjä ja termejä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena vuosina 2015-2017.
Kehittämishankkeen tavoitteet saavutettiin ja toimintatutkimuksen tuloksena laadittiin markkinointistrategia, markkinointiviestintästrategia, sisältöstrategia sekä oston ja myynnin prosessikaaviot. Strategiat ja kaaviot perustuvat kirjallisuuden pohjalta tehtyihin havaintoihin integroituna kohdeyrityksen missioon ja visioon. Lisäksi projektin aikana toimeenpantiin valitut markkinointikampanjat.
Tämän tutkimuksen jatkotoimenpiteenä painotetaan strategisen työskentelyn jatkuvuutta ja ehdotetaan vuosikellon käyttöönottoa strategiatyön tueksi. Lisäksi suositellaan vahvasti panostamaan avoimeen yrityskulttuuriin, ottamaan asentajat mukaan strategiatyöhön sekä panostamaan asentajien asiakaspalvelukoulutuksiin.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin digitalisoituneen aikakauden markkinointia sekä suunniteltiin ja toimeenpantiin markkinointistrategia kohdeyritykselle. Lisäksi pohdin, miten kohdeyrityksen asiakkuuksien hoitoa ja markkinointiviestintää tulee kehittää, jotta yrityksen markkinointi ja myynti tehostuvat. Työn tavoitteena oli laatia sellainen markkinointisuunnitelma, jonka avulla markkinoinnista tulee osa yrityksen jokapäiväistä työtä ja se ohjaa yrityksen toimintaa oikeaan suuntaan.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui asiakkuuden hallinnasta, digitaalisesta markkinoinnista, markkinointiviestinnästä sekä osto- ja myyntiprosesseista. Tutkimuksessa kartoitettiin kirjallisuuden pohjalta viitekehyksen asiakokonaisuuksien sisältöjä ja termejä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena vuosina 2015-2017.
Kehittämishankkeen tavoitteet saavutettiin ja toimintatutkimuksen tuloksena laadittiin markkinointistrategia, markkinointiviestintästrategia, sisältöstrategia sekä oston ja myynnin prosessikaaviot. Strategiat ja kaaviot perustuvat kirjallisuuden pohjalta tehtyihin havaintoihin integroituna kohdeyrityksen missioon ja visioon. Lisäksi projektin aikana toimeenpantiin valitut markkinointikampanjat.
Tämän tutkimuksen jatkotoimenpiteenä painotetaan strategisen työskentelyn jatkuvuutta ja ehdotetaan vuosikellon käyttöönottoa strategiatyön tueksi. Lisäksi suositellaan vahvasti panostamaan avoimeen yrityskulttuuriin, ottamaan asentajat mukaan strategiatyöhön sekä panostamaan asentajien asiakaspalvelukoulutuksiin.