Jäteaseman palvelukonseptin kehittäminen asiakasnäkökulmasta
Hyytinen, Iida (2017)
Hyytinen, Iida
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188925
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin Lakeuden Etappi Oy:n kahden jäteaseman pal-velukonseptia asiakasnäkökulmasta. Työn tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden tyytyväisyyttä jäteasemien palveluihin sekä löytää mahdolliset epäkohdat toiminnan parantamiseksi ja uudistamiseksi.
Työ koostuu erilaisten lakien ja säännösten vaikutuksesta jätehuoltoon, opinnäyte-työn yhteydessä jäteasemilla tehdyistä haastatteluista ja näiden tulosten analysoinnista. Haastattelusta saatuja tuloksia on myös verrattu vuosittain toteutetun asiakaskyselyn tuloksiin. Tuloksiin on koottu diagrammeihin yleisimmät vastaukset. Kaikki annetut vastaukset löytyvät työn lopusta liitteinä.
Suurin osa asiakkaista oli tyytyväisiä nykyisiin palveluihin jäteasemalla. Eniten uudistusta toivottiin aukioloaikoihin, sisääntulon toimivuuteen, purkupisteiden ohjeistukseen ja hinnoittelun selkeyteen. Moni asiakas on täysin riippuvainen henki-lökunnalta saadusta ohjeistuksesta. Asiakkaita pitäisi saada enemmän motivoitua tiedon hankkimiseen, lajitteluun ja jäteaseman käyttämiseen. Kierrättämisen ylei-syys on kasvanut koko ajan. Asiakkaiden tarpeet huomioiva ja helposti käytettävissä oleva jäteasema tukee tätä suuntaa.
Työ koostuu erilaisten lakien ja säännösten vaikutuksesta jätehuoltoon, opinnäyte-työn yhteydessä jäteasemilla tehdyistä haastatteluista ja näiden tulosten analysoinnista. Haastattelusta saatuja tuloksia on myös verrattu vuosittain toteutetun asiakaskyselyn tuloksiin. Tuloksiin on koottu diagrammeihin yleisimmät vastaukset. Kaikki annetut vastaukset löytyvät työn lopusta liitteinä.
Suurin osa asiakkaista oli tyytyväisiä nykyisiin palveluihin jäteasemalla. Eniten uudistusta toivottiin aukioloaikoihin, sisääntulon toimivuuteen, purkupisteiden ohjeistukseen ja hinnoittelun selkeyteen. Moni asiakas on täysin riippuvainen henki-lökunnalta saadusta ohjeistuksesta. Asiakkaita pitäisi saada enemmän motivoitua tiedon hankkimiseen, lajitteluun ja jäteaseman käyttämiseen. Kierrättämisen ylei-syys on kasvanut koko ajan. Asiakkaiden tarpeet huomioiva ja helposti käytettävissä oleva jäteasema tukee tätä suuntaa.