Asylsökandes erfarenheter av utbildningen på Norrvalla : En deskriptiv studie av hur asylsökande upplever att deras liv har påverkats av skoltiden
Store, Caroline; Nylund, Johanna; Segervall, Ann-Christine (2017)
Store, Caroline
Nylund, Johanna
Segervall, Ann-Christine
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188907
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188907
Tiivistelmä
Projektet ”Integrera på svenska” har pågått under tre läsår (2014–2017) mellan Folkhälsan utbildning/Norrvalla folkhögskolan och flyktingförläggningen i Vörå/Oravais. Syftet med vår undersökning var att ta reda på hur skoltiden på Norrvalla har påverkat asylsökandes hälsa och välbefinnande.
Vi använde oss av kvalitativ undersökning genom intervjuer. Vi har intervjuat fyra asylsökande män som studerar svenska på Norrvalla.
Resultatet av undersökningen visar på att det är mycket tungt att leva i ovisshet och att asylprocessen delvis påverkar motivationen att studera. De asylsökande som vi intervjuat anser att deras hälsa och välbefinnande har påverkats av skoltiden. De har en meningsfull sysselsättning i väntan på asyl, de känner sig som en del av ett sammanhang i skolan samt att dygnsrytmen har förändrats. I utredningen framkom att alla respondenterna vill lära sig svenska och integreras i det finska samhället “Integrate in Swedish” is a three-year-project (2014-2017) managed by Folkhälsan education/Norrvalla folkhögskola and the refugee camp in Vörå/Oravais. The purpose of our research was to find out how the school time at Norrvalla has affected the asylum seekers’ health and well-being.
We used qualitative interviewing as research method and interviewed four male asylum seekers studying Swedish at Norrvalla.
The result of the research shows that it is very hard to live in uncertainty and that the asylum process partly affects the motivation to study. Our interviewees believe that school has been beneficial to their health and well-being. They have meaningful employment while awaiting asylum and feel that they are part of a greater whole. The sleep-wake cycles have also changed. These are things that the respondents have highlighted. The research revealed that all respondents want to learn Swedish and integrate into Finnish society.
Vi använde oss av kvalitativ undersökning genom intervjuer. Vi har intervjuat fyra asylsökande män som studerar svenska på Norrvalla.
Resultatet av undersökningen visar på att det är mycket tungt att leva i ovisshet och att asylprocessen delvis påverkar motivationen att studera. De asylsökande som vi intervjuat anser att deras hälsa och välbefinnande har påverkats av skoltiden. De har en meningsfull sysselsättning i väntan på asyl, de känner sig som en del av ett sammanhang i skolan samt att dygnsrytmen har förändrats. I utredningen framkom att alla respondenterna vill lära sig svenska och integreras i det finska samhället
We used qualitative interviewing as research method and interviewed four male asylum seekers studying Swedish at Norrvalla.
The result of the research shows that it is very hard to live in uncertainty and that the asylum process partly affects the motivation to study. Our interviewees believe that school has been beneficial to their health and well-being. They have meaningful employment while awaiting asylum and feel that they are part of a greater whole. The sleep-wake cycles have also changed. These are things that the respondents have highlighted. The research revealed that all respondents want to learn Swedish and integrate into Finnish society.