Rautatiealueiden valaistus ja LED-valaistuksen tuomat mahdollisuudet rautatiealuevalaistuksessa
Niinivaara, Juuso (2017)
Niinivaara, Juuso
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188889
Tiivistelmä
Elohopeahöyrylamppujen poistuttua markkinoilta vuonna 2015 Euroopan komission säädösten johdosta syntyi eräänlainen muutostila katuvalaistukseen. Tällöin myös valotehokkuusvaatimukset muuttuivat, ja näin uusille, energiatehokkaille ratkaisuille on syntynyt aivan uudenlaista kysyntää ulkovalaistusmarkkinoilla. LED-valaisimet ovat kehittyneet nopealla tahdilla viimeisten vuosien aikana, ja ne ovatkin jo nyt varsin varteenotettava vaihtoehto uusien ja uusittavien kohteiden suunnittelussa.
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin rautatiealuevalaistuksen nykyistä tilaa, siellä käytettäviä lamppu- ja valaisintyyppejä ja vertailtiin niitä LED-valaisimien tuomaan uuteen teknologiaan. Työssä perehdyttiin siihen, miksi juuri LED-valaistus kannattaa, kun punnitaan ja valitaan korvausvaihtoehtoja vanhoille elohopeahöyryvalaisimille, joita on aikaisemmin käytetty runsaasti sekä tie- että aluevalaistuksessa. Energiatehokkuuden lisäksi LED-valaisimet tuovat aivan uudenlaisia ohjausmahdollisuuksia verrattuna vanhoihin purkauslamppuvalaisimiin, ja tämän työn tarkoituksena olikin punnita ja pohtia näitä mahdollisuuksia juuri rautatiealuevalaistukseen.
LED-valaistukseen siirryttäessä voidaan myös rautatiealueilla hyödyntää valaistuksen tarpeenmukaista ohjausta ja säätöä. Valaistusta on mahdollista ohjata esimerkiksi ihmisten ja junien liikkeen mukaisesti, ja tämä voi tuoda suuriakin säästöjä sähköenergiankulutukseen hiljaisemmilla rataosuuksilla. Järjestelmien korkeat hankintahinnat kuitenkin rajoittavat taloudellista hyödyntämistä toistaiseksi. Älykkäällä, etäohjatulla valaistuksen ohjausverkolla voidaan säästää huoltokustannusten pienentyessä, kun esimerkiksi valaistuksen tarkastus- ja huoltokäyntejä etäällä olevissa kohteissa voidaan vähentää.
Työ tuo esille myös rautatiealueiden nykyiset standardeihin SFS-EN 12464-2 ja SFS-EN 12464-1 perustuvat valaistusteknilliset vaatimukset, jotka on mainittu Liikenneviraston maantie- ja rautatiealueiden valaistuksen suunnitteluohjeessa. Työssä keskityttiin case-tilanteen suunnittelutyön vuoksi enemmän rautateiden matkustaja-aluevalaistukseen erityisesti hiljaisen liikenteen alueella.
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin rautatiealuevalaistuksen nykyistä tilaa, siellä käytettäviä lamppu- ja valaisintyyppejä ja vertailtiin niitä LED-valaisimien tuomaan uuteen teknologiaan. Työssä perehdyttiin siihen, miksi juuri LED-valaistus kannattaa, kun punnitaan ja valitaan korvausvaihtoehtoja vanhoille elohopeahöyryvalaisimille, joita on aikaisemmin käytetty runsaasti sekä tie- että aluevalaistuksessa. Energiatehokkuuden lisäksi LED-valaisimet tuovat aivan uudenlaisia ohjausmahdollisuuksia verrattuna vanhoihin purkauslamppuvalaisimiin, ja tämän työn tarkoituksena olikin punnita ja pohtia näitä mahdollisuuksia juuri rautatiealuevalaistukseen.
LED-valaistukseen siirryttäessä voidaan myös rautatiealueilla hyödyntää valaistuksen tarpeenmukaista ohjausta ja säätöä. Valaistusta on mahdollista ohjata esimerkiksi ihmisten ja junien liikkeen mukaisesti, ja tämä voi tuoda suuriakin säästöjä sähköenergiankulutukseen hiljaisemmilla rataosuuksilla. Järjestelmien korkeat hankintahinnat kuitenkin rajoittavat taloudellista hyödyntämistä toistaiseksi. Älykkäällä, etäohjatulla valaistuksen ohjausverkolla voidaan säästää huoltokustannusten pienentyessä, kun esimerkiksi valaistuksen tarkastus- ja huoltokäyntejä etäällä olevissa kohteissa voidaan vähentää.
Työ tuo esille myös rautatiealueiden nykyiset standardeihin SFS-EN 12464-2 ja SFS-EN 12464-1 perustuvat valaistusteknilliset vaatimukset, jotka on mainittu Liikenneviraston maantie- ja rautatiealueiden valaistuksen suunnitteluohjeessa. Työssä keskityttiin case-tilanteen suunnittelutyön vuoksi enemmän rautateiden matkustaja-aluevalaistukseen erityisesti hiljaisen liikenteen alueella.