E85 vaihtoehtona bensiinille
Peltomäki, Risto; Savolainen, Simo (2017)
Peltomäki, Risto
Savolainen, Simo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188875
Tiivistelmä
Insinöörityössä tutkittiin E85-korkeaseosetanolipolttoainetta. Päätavoitteena oli esittää 95 E10 -bensiinistä E85-korkeaseosetanoliin siirtymiseen liittyvät hyödyt ja haitat autoilijalle. Sen lisäksi tarkasteltiin E85:n soveltumista moottoritehon kasvattamiseen.
Polttoainevertailu tehtiin insinöörityönä ammattikorkeakoulu Metropolialle keräämällä aiheeseen liittyvää tietoa kirjallisuuslähteistä ja tekemällä E85-päivitetylle autolle käytännön kokeita autolaboratoriossa. Vertailukohteina kokeissa käytettiin polttoaineenkulutusta, moottoritehoa ja pakokaasupäästöjä. Lisäksi tutkittiin sytytysennakon vaikutusta moottoritehoon.
Työn lopputuloksena saatiin kirjallisuuslähteiden tietoihin ja käytännön kokeisiin perustuva esitys E85-polttoaineeseen siirtymisen hyödyistä ja haitoista.
Polttoaineenkulutus osoittautui n. 24 % korkeammaksi E85:lla moottoritehon pysyessä vähintään samana. E85:n ja 95 E10:n välisestä hintaerosta johtuen E85 oli kuitenkin kokonaiskustannuksiltaan edullisempaa. Pakokaasupäästöt pysyivät sallituissa rajoissa vähintään samalla tasolla kuin bensiinillä. Sytytysennakon säädöllä saatiin positiivinen muutos moottoritehoon.
Insinöörityötä voi hyödyntää tietolähteenä E85-muutostyötä harkitessa.
Polttoainevertailu tehtiin insinöörityönä ammattikorkeakoulu Metropolialle keräämällä aiheeseen liittyvää tietoa kirjallisuuslähteistä ja tekemällä E85-päivitetylle autolle käytännön kokeita autolaboratoriossa. Vertailukohteina kokeissa käytettiin polttoaineenkulutusta, moottoritehoa ja pakokaasupäästöjä. Lisäksi tutkittiin sytytysennakon vaikutusta moottoritehoon.
Työn lopputuloksena saatiin kirjallisuuslähteiden tietoihin ja käytännön kokeisiin perustuva esitys E85-polttoaineeseen siirtymisen hyödyistä ja haitoista.
Polttoaineenkulutus osoittautui n. 24 % korkeammaksi E85:lla moottoritehon pysyessä vähintään samana. E85:n ja 95 E10:n välisestä hintaerosta johtuen E85 oli kuitenkin kokonaiskustannuksiltaan edullisempaa. Pakokaasupäästöt pysyivät sallituissa rajoissa vähintään samalla tasolla kuin bensiinillä. Sytytysennakon säädöllä saatiin positiivinen muutos moottoritehoon.
Insinöörityötä voi hyödyntää tietolähteenä E85-muutostyötä harkitessa.