Verkkokaupan käyttöönoton haasteet luontomatkailuyrityksissä
Rossi, Annamaria (2017)
Rossi, Annamaria
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178742
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178742
Tiivistelmä
Työn toimeksiantajina toimivat Jotuca Oy ja sen sivutoiminimi Retkipaikka, joka on kehittämässä luontomatkailuyrityksille tarkoitettua kauppapaikkaa sivuilleensa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa luontomatkailuyritysten digitaalisen myynnin tilaa sekä verkkokaupan käyttöönottoon liittyviä haasteita. Työn tarkoituksena on toimia uuden matkailutuotteiden kauppapaikan kehittämisen tukena, jotta verkkokaupasta saataisiin mahdollisimman toimiva eri matkailutoimijoille.
Työ rajautuu luontomatkailuyrityksiin, eikä mukaan lueta muita matkailutoimijoita. Tutkimuksessa keskitytään verkkomyyntiin, ja digitaalisia markkinointitoimia käsitellään vain verkkokaupan markkinoinnin näkökulmasta.
Tietoperustassa käsitellään luontomatkailun toimialaa ja rakennetta, matkailun digitaalisen myynnin tilaa Suomessa sekä kuluttajaverkkokaupan perustamiseen liittyviä vaiheita luontomatkailutoimijan näkökulmasta. Lisäksi osiossa tarkastellaan aiempia luontomatkailuyrityksistä ja matkailun verkkoliiketoiminnasta tehtyjä tutkimuksia.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jonka tueksi tehtiin myös yrityshaastatteluita. Ensimmäisessä vaiheessa tehtiin esiselvitys, jossa haastateltiin luontomatkailuyrityksiä heidän kokemistaan haasteista ja mahdollisuuksista verkkokaupan käyttöönottoon liittyen. Haastatteluiden pohjalta luotiin sähköinen kyselylomake. Toisessa vaiheessa sähköistä kyselylomaketta jaettiin eri luontomatkailutoimijoille. Tutkimus toteutettiin kevättalvella 2017.
Tutkimukseen saatiin 34 vastausta, mikä jäi reilusti tavoitemäärästä. Vähäinen vastausmäärä rajoitti analyysimenetelmien käyttöä ja tulosten yleistettävyyttä, mutta tutkimuksesta nousi esille toimeksiantajaa hyödyttäviä tuloksia.
Suurin osa yrityksistä myi tuotteitaan verkkosivuiltaan löytyvien yhteistietojen kautta. Verkkokaupassa toimijoita oli noin kolmannes. Tutkimustulosten mukaan verkkokaupan käyttöönoton haasteita olivat ajanpuute, sopivan verkkokauppatekniikan valinta sekä verkkokauppatoimista syntyvät kulut. Pienimmät toimijat kokivat erityisesti henkilökohtaisen asiakaskontaktin puuttumisen haasteelliseksi.
Retkipaikka on jo reagoinut verkkokauppatekniikkaan liittyviin haasteisiin ottamalla monia tärkeitä toimintoja, kuten taustajärjestelmien yhdistämisen ja tuotteiden helpon hallinnan, huomioon oman kauppapaikansa suunnittelussa. Pienten yritysten kokemia haasteita voi tulevaisuudessa pyrkiä lieventämään tarjoamalle laajemmin tietoa verkkokaupan hyödyistä sekä antamalla konkreettisia esimerkkejä muiden samankaltaisten toimijoiden onnistumisista.
Työ rajautuu luontomatkailuyrityksiin, eikä mukaan lueta muita matkailutoimijoita. Tutkimuksessa keskitytään verkkomyyntiin, ja digitaalisia markkinointitoimia käsitellään vain verkkokaupan markkinoinnin näkökulmasta.
Tietoperustassa käsitellään luontomatkailun toimialaa ja rakennetta, matkailun digitaalisen myynnin tilaa Suomessa sekä kuluttajaverkkokaupan perustamiseen liittyviä vaiheita luontomatkailutoimijan näkökulmasta. Lisäksi osiossa tarkastellaan aiempia luontomatkailuyrityksistä ja matkailun verkkoliiketoiminnasta tehtyjä tutkimuksia.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jonka tueksi tehtiin myös yrityshaastatteluita. Ensimmäisessä vaiheessa tehtiin esiselvitys, jossa haastateltiin luontomatkailuyrityksiä heidän kokemistaan haasteista ja mahdollisuuksista verkkokaupan käyttöönottoon liittyen. Haastatteluiden pohjalta luotiin sähköinen kyselylomake. Toisessa vaiheessa sähköistä kyselylomaketta jaettiin eri luontomatkailutoimijoille. Tutkimus toteutettiin kevättalvella 2017.
Tutkimukseen saatiin 34 vastausta, mikä jäi reilusti tavoitemäärästä. Vähäinen vastausmäärä rajoitti analyysimenetelmien käyttöä ja tulosten yleistettävyyttä, mutta tutkimuksesta nousi esille toimeksiantajaa hyödyttäviä tuloksia.
Suurin osa yrityksistä myi tuotteitaan verkkosivuiltaan löytyvien yhteistietojen kautta. Verkkokaupassa toimijoita oli noin kolmannes. Tutkimustulosten mukaan verkkokaupan käyttöönoton haasteita olivat ajanpuute, sopivan verkkokauppatekniikan valinta sekä verkkokauppatoimista syntyvät kulut. Pienimmät toimijat kokivat erityisesti henkilökohtaisen asiakaskontaktin puuttumisen haasteelliseksi.
Retkipaikka on jo reagoinut verkkokauppatekniikkaan liittyviin haasteisiin ottamalla monia tärkeitä toimintoja, kuten taustajärjestelmien yhdistämisen ja tuotteiden helpon hallinnan, huomioon oman kauppapaikansa suunnittelussa. Pienten yritysten kokemia haasteita voi tulevaisuudessa pyrkiä lieventämään tarjoamalle laajemmin tietoa verkkokaupan hyödyistä sekä antamalla konkreettisia esimerkkejä muiden samankaltaisten toimijoiden onnistumisista.