Welcome to the English Kindergarten! : Perehdyttämiskansio Englanninkieliselle päiväkodille
Hannula, Juuso (2017)
Hannula, Juuso
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178693
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178693
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli laatia perehdyttämiskansio Englanninkieliselle päiväkodille. Perehdyttämiskansion tarkoituksena on helpottaa uusien työntekijöiden työsuhteen alkamista sekä päiväkodin toimintaperiaatteiden ja tapojen oppimista. Samalla kansio toimii muistin tukena päiväkodissa jo työskenteleville henkilöille. Perehdyttämiskansiosta haluttiin informatiivinen ja selkeä kokonaisuus, joka laadittaisiin sekä suomeksi että englanniksi. Perehdyttämiskansio on toteutettu tiiviissä yhteistyössä päiväkodin henkilökunnan kanssa. Opinnäytetyö muodostuu kahdesta osasta; teoriaosasta sekä perehdyttämiskansiosta.
Perehdyttämisellä tarkoitetaan niitä toimenpiteitä, joiden avulla uusi työntekijä perehdytetään ja ohjataan uusiin työtehtäviinsä ja tutustutetaan uuteen työympäristöönsä. Perehdytyksen aikana uusi työntekijä oppii työpaikan tavoitteet ja toimintaperiaatteet sekä tutustuu uusiin työtovereihin ja esimiehiin. Perehdyttämisen tavoitteena on saada henkilö tuntemaan itsensä tärkeäksi osaksi uutta työyhteisöä, joka on päässyt työssään alkuun ja kykenee selviämään siitä itsenäisesti.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään perehdyttämisen eri osa-alueita, kuten sen tavoitteita, vaiheita, rooleja, suunnittelua, lainsäädäntöä, arviointia, seurantaa, kehittämistä sekä maahanmuuttajataustaisen työntekijän perehdyttämistä suomalaiseen työyhteisöön. Lisäksi siinä käsitellään varhaiskasvatuksen tavoitteita, lapsen kielen kehitystä, kielikylpyä sekä monikulttuurisuutta varhaiskasvatuksessa.
Perehdyttämiskansion lisäksi toiminnallinen opinnäytetyö sisältää prosessikuvauksen, jossa käsitellään opinnäytetyön aiheen ideointia, suunnittelua, tiedonkeruuta, yhteistyötä, valmistumista sekä arviointia. Raporttiosuudessa kuvataan myös toiminnallisen opinnäytetyön pääpiirteitä sekä Englanninkielisen päiväkodin toimintaperiaatteita.
Perehdyttämisellä tarkoitetaan niitä toimenpiteitä, joiden avulla uusi työntekijä perehdytetään ja ohjataan uusiin työtehtäviinsä ja tutustutetaan uuteen työympäristöönsä. Perehdytyksen aikana uusi työntekijä oppii työpaikan tavoitteet ja toimintaperiaatteet sekä tutustuu uusiin työtovereihin ja esimiehiin. Perehdyttämisen tavoitteena on saada henkilö tuntemaan itsensä tärkeäksi osaksi uutta työyhteisöä, joka on päässyt työssään alkuun ja kykenee selviämään siitä itsenäisesti.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään perehdyttämisen eri osa-alueita, kuten sen tavoitteita, vaiheita, rooleja, suunnittelua, lainsäädäntöä, arviointia, seurantaa, kehittämistä sekä maahanmuuttajataustaisen työntekijän perehdyttämistä suomalaiseen työyhteisöön. Lisäksi siinä käsitellään varhaiskasvatuksen tavoitteita, lapsen kielen kehitystä, kielikylpyä sekä monikulttuurisuutta varhaiskasvatuksessa.
Perehdyttämiskansion lisäksi toiminnallinen opinnäytetyö sisältää prosessikuvauksen, jossa käsitellään opinnäytetyön aiheen ideointia, suunnittelua, tiedonkeruuta, yhteistyötä, valmistumista sekä arviointia. Raporttiosuudessa kuvataan myös toiminnallisen opinnäytetyön pääpiirteitä sekä Englanninkielisen päiväkodin toimintaperiaatteita.