Kolajuoman tuotekehitys pienpanimolle
Solio, Kiira (2017)
Solio, Kiira
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178664
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178664
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Lohjalla sijaitsevalle Paloaseman Panimolle, joka on Nummen kylällä sijaitseva yhden miehen pienpanimo. Työn tarkoituksena on kehittää kolajuoma, jonka avulla Paloaseman Panimo voisi laajentaa tuotevalikoimaansa oluista myös virvoitusjuomiin.
Työn teoriaosuudessa tutustutaan virvoitusjuomiin ja niiden alkuperään sekä perehdytään virvoitusjuomien pienen mittakaavan valmistuksen teoriaan. Lisäksi tutustutaan lyhyesti juoman valmistuksessa käytettäviin hedelmiin ja mausteisiin sekä siihen, minkälainen vaikutus niillä mahdollisesti on valmistettavan virvoitusjuoman säilyvyyteen.
Virvoitusjuoman tuotekehitys tehtiin pääasiassa tämän opinnäytetyön tekijän kotona sekä Paloaseman Panimon tiloissa Lohjalla. Tuotekehityksen lisäksi työhön sisältynyt kuluttajatesti tehtiin Metropolia Ammattikorkeakoulun elintarvikelaboratoriossa kahdella kaupallisella tuotteella, joista toinen edusti hyvin tunnettua suuren valmistajan brändiä ja toinen tässä työssä kehitettävää tuotetta lähinnä vastaavaa pienpanimon kolajuomaa. Kuluttajatestiin osallistui 21 henkilöä, jotka olivat Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijoita ja henkilökuntaa.
Työn tuloksena valmistunut kolajuomaresepti vaatii vielä lisää hiomista ja uuden kuluttajatestin, ennen kuin sitä kannattaa ottaa kaupalliseen käyttöön. Lisäksi kolajuoman valmistaminen taloudellisesti mahdollisesti kannattavassa mittakaavassa vaatisi laiteinvestointeja Paloaseman Panimolta.
Työn teoriaosuudessa tutustutaan virvoitusjuomiin ja niiden alkuperään sekä perehdytään virvoitusjuomien pienen mittakaavan valmistuksen teoriaan. Lisäksi tutustutaan lyhyesti juoman valmistuksessa käytettäviin hedelmiin ja mausteisiin sekä siihen, minkälainen vaikutus niillä mahdollisesti on valmistettavan virvoitusjuoman säilyvyyteen.
Virvoitusjuoman tuotekehitys tehtiin pääasiassa tämän opinnäytetyön tekijän kotona sekä Paloaseman Panimon tiloissa Lohjalla. Tuotekehityksen lisäksi työhön sisältynyt kuluttajatesti tehtiin Metropolia Ammattikorkeakoulun elintarvikelaboratoriossa kahdella kaupallisella tuotteella, joista toinen edusti hyvin tunnettua suuren valmistajan brändiä ja toinen tässä työssä kehitettävää tuotetta lähinnä vastaavaa pienpanimon kolajuomaa. Kuluttajatestiin osallistui 21 henkilöä, jotka olivat Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijoita ja henkilökuntaa.
Työn tuloksena valmistunut kolajuomaresepti vaatii vielä lisää hiomista ja uuden kuluttajatestin, ennen kuin sitä kannattaa ottaa kaupalliseen käyttöön. Lisäksi kolajuoman valmistaminen taloudellisesti mahdollisesti kannattavassa mittakaavassa vaatisi laiteinvestointeja Paloaseman Panimolta.