Ospecifika byggnadsrelaterade hälsobesvär : En nätbaserad informationsbank på Moodle
Ekman, Linda (2017)
Ekman, Linda
Yrkeshögskolan Novia
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178634
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178634
Tiivistelmä
Utvecklingsarbete:
Syftet med detta utvecklingsarbete är att skapa en informationsbank om sjuka hus syndromet (SBS) för att användas av vårdstuderande vid Yrkeshögskolan Novia i Vasa. Plattformen erbjuder en stor mängd med material om SBS. Den hjälper studerande att enkelt komma åt material och fakta gällande SBS. Detta utvecklingsarbete är en vidareutveckling av examensarbetet ”Sick Building Syndrome (SBS) i relation till astma, allergi och stress: – en teoretisk studie om sambandet mellan dessa faktorer” (Ekman, Klemets & Värnström, 2013).
Resultatet av utvecklingsarbetet är en sluten nätbaserad informationsbank på Moodle. På den virtuella plattformen kan man hitta bland annat vetenskapliga artiklar, faktablad, hemsidor och videoklipp om ospecifika byggnadsrelaterade hälsobesvär. Informationsbanken har strukturerats med hjälp av utförandeplan och målsättningar. Plattformen är indelad i fyra olika delar; Introduktion, Sick building syndrome, Faktorer som påverkar ospecifika byggnadsrelaterade hälsobesvär samt Sammanfattning och utvärdering. Målsättningarna ger riktlinjer för informationsbanken. Varje ämnesdel innehåller kort material att läsa och frågeuppgifter att tänka på.
E-läromedlen har använts som metod. Tanken är att läsarna kan lätt fördjupa sig i ämnet ospecifika byggnadsrelaterade hälsobesvär. De får använda eller printa ut materialet som finns på plattformen eller spara det på datorn. Förhoppningsvis ska informationsbanken vara lärorik och komma till nytta för vårdstuderande. Development project:
The aim of this development project is to create an information bank about sick building syndrome (SBS) for health care students at Novia University of Applied Sciences in Vaasa. Furthermore, the platform offers great deal of materials regarding SBS. Hence, it helps students easily to get access all data in relation to SBS. This development project is a subsequence to the Bachelor´s thesis about “Sick Building Syndrome (SBS) in relation to asthma, allergy and stress – a theoretical study between these factors” (Ekman, Klemets & Värnström, 2013).
The outcome of the development project is a closed virtual information bank in Moodle. Scientific articles, fact sheets, websites and videos can be found at the virtual platform concerning nonspecific building-related illness. The databank is structured by learning plan together with learning goals. The platform is divided into four sections; Introduction, Sick building syndrome, Factors that are able to cause nonspecific building-related illness, and Conclusion and evaluation. Learning goals give the basic guidelines in the information bank. Each subject consists of short reading sections and assignments.
E-learning is used as a method. The idea is that readers could easily immerse themselves into the world of nonspecific building-related illness. The materials can be printed or saved by learners for their own use at the platform. Hopefully, the information bank will be useful and will be utilized by health care students.
Syftet med detta utvecklingsarbete är att skapa en informationsbank om sjuka hus syndromet (SBS) för att användas av vårdstuderande vid Yrkeshögskolan Novia i Vasa. Plattformen erbjuder en stor mängd med material om SBS. Den hjälper studerande att enkelt komma åt material och fakta gällande SBS. Detta utvecklingsarbete är en vidareutveckling av examensarbetet ”Sick Building Syndrome (SBS) i relation till astma, allergi och stress: – en teoretisk studie om sambandet mellan dessa faktorer” (Ekman, Klemets & Värnström, 2013).
Resultatet av utvecklingsarbetet är en sluten nätbaserad informationsbank på Moodle. På den virtuella plattformen kan man hitta bland annat vetenskapliga artiklar, faktablad, hemsidor och videoklipp om ospecifika byggnadsrelaterade hälsobesvär. Informationsbanken har strukturerats med hjälp av utförandeplan och målsättningar. Plattformen är indelad i fyra olika delar; Introduktion, Sick building syndrome, Faktorer som påverkar ospecifika byggnadsrelaterade hälsobesvär samt Sammanfattning och utvärdering. Målsättningarna ger riktlinjer för informationsbanken. Varje ämnesdel innehåller kort material att läsa och frågeuppgifter att tänka på.
E-läromedlen har använts som metod. Tanken är att läsarna kan lätt fördjupa sig i ämnet ospecifika byggnadsrelaterade hälsobesvär. De får använda eller printa ut materialet som finns på plattformen eller spara det på datorn. Förhoppningsvis ska informationsbanken vara lärorik och komma till nytta för vårdstuderande.
The aim of this development project is to create an information bank about sick building syndrome (SBS) for health care students at Novia University of Applied Sciences in Vaasa. Furthermore, the platform offers great deal of materials regarding SBS. Hence, it helps students easily to get access all data in relation to SBS. This development project is a subsequence to the Bachelor´s thesis about “Sick Building Syndrome (SBS) in relation to asthma, allergy and stress – a theoretical study between these factors” (Ekman, Klemets & Värnström, 2013).
The outcome of the development project is a closed virtual information bank in Moodle. Scientific articles, fact sheets, websites and videos can be found at the virtual platform concerning nonspecific building-related illness. The databank is structured by learning plan together with learning goals. The platform is divided into four sections; Introduction, Sick building syndrome, Factors that are able to cause nonspecific building-related illness, and Conclusion and evaluation. Learning goals give the basic guidelines in the information bank. Each subject consists of short reading sections and assignments.
E-learning is used as a method. The idea is that readers could easily immerse themselves into the world of nonspecific building-related illness. The materials can be printed or saved by learners for their own use at the platform. Hopefully, the information bank will be useful and will be utilized by health care students.