Päivystys- ja pikahuoltotoiminnan kehittäminen
Pankka, Tapio (2017)
Pankka, Tapio
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178631
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö tehtiin Raskone Oy:n Vantaa Airportin toimipisteeseen alkuvuoden 2017 aikana. Tavoitteena oli selvittää vaihtoehtoisia toimintatapoja päivystystoiminnalle sekä kartoittaa pikahuoltotoiminnan aloittamisen tarve ja laskea toiminnan kannattavuuden edellytykset.
Työ tehtiin tilastoimalla kaikki korjaamolle esitetyt huoltoautotilaukset, joiden pohjalta pystyttiin laskemaan vaihtoehtoisten toimintamallien kannattavuus. Työhön saatiin tietoa myös haastattelemalla kaikkien pääkaupunkiseudun toimipisteiden työnjohtajia sekä päivystystä suorittavia asentajia. Haastattelujen perusteella pystyttiin luomaan kuva päivystystoiminnan ongelmakohdista sekä selvittämään työnjohdon näkemys pikahuollon tarpeellisuudesta.
Tuloksista kävi ilmi, että päivystystoiminnasta saadaan kannattavampaa vaihtoehtoisella toimintamallilla. Tuloksista selvisi myös, että nykyistä toimintamallia kehittämällä voidaan saada aikaiseksi parempi kate. Haastattelujen tuloksena selvisi, että työnjohto suhtautui varauksella pikahuollon perustamiseen. Pikahuolto osoittautui silti kannattavaksi oletetulla käyttöasteella.
Työn tuloksena kehitettiin vaihtoehtoisia kannattavia toimintamalleja päivystystoiminnalle, joista kannattavin tapa järjestää päivystystoiminta olisi kahden asentajan 12 tunnin päivystys vuorokaudessa.
Työssä käytetyt laskelmat on määritelty salaisiksi ja tarkoitettu vain insinöörityön tilaajan käyttöön.
Työ tehtiin tilastoimalla kaikki korjaamolle esitetyt huoltoautotilaukset, joiden pohjalta pystyttiin laskemaan vaihtoehtoisten toimintamallien kannattavuus. Työhön saatiin tietoa myös haastattelemalla kaikkien pääkaupunkiseudun toimipisteiden työnjohtajia sekä päivystystä suorittavia asentajia. Haastattelujen perusteella pystyttiin luomaan kuva päivystystoiminnan ongelmakohdista sekä selvittämään työnjohdon näkemys pikahuollon tarpeellisuudesta.
Tuloksista kävi ilmi, että päivystystoiminnasta saadaan kannattavampaa vaihtoehtoisella toimintamallilla. Tuloksista selvisi myös, että nykyistä toimintamallia kehittämällä voidaan saada aikaiseksi parempi kate. Haastattelujen tuloksena selvisi, että työnjohto suhtautui varauksella pikahuollon perustamiseen. Pikahuolto osoittautui silti kannattavaksi oletetulla käyttöasteella.
Työn tuloksena kehitettiin vaihtoehtoisia kannattavia toimintamalleja päivystystoiminnalle, joista kannattavin tapa järjestää päivystystoiminta olisi kahden asentajan 12 tunnin päivystys vuorokaudessa.
Työssä käytetyt laskelmat on määritelty salaisiksi ja tarkoitettu vain insinöörityön tilaajan käyttöön.