Verkostoitumisen merkitys työelämässä - tutkimus Haaga-Helian ammattikorkeakoulun myyntityön koulutusohjelman alumnien työllistymisestä
Purhonen, Vertti (2017)
Purhonen, Vertti
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178581
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään verkostoitumisen merkitystä työelämässä yksilön näkökulmasta. Työssä tehdään lisäksi katsaus Suomen työllisyystilanteen kehitykseen viime vuosilta. Teoriaosuutta peilaten on tehty määrällinen tutkimus Haaga-Helian ammattikorkeakoulun myyntityön koulutusohjelman alumnien työllistymisestä, ja siihen vaikuttaneista tekijöistä. Opinnäytetyö on tehty keväällä 2017 tammikuun ja toukokuun välisenä aikana.
Verkostoituminen on ilmiönä monitahoinen. Verkostoja voidaan rakentaa kasvotusten tai sosiaalisen median palveluita hyödyntämällä. Verkostoituminen voi olla sattumanvaraista tai strategista riippuen verkostoitujan tavoitteista. Teoriaosuudessa selvitetään verkostoitumisen merkitystä työssä onnistumisen ja työnsaannin kannalta. Nykypäivänä tiedon määrä on kasvanut räjähdysmäisesti ja muutokset liiketoiminnassa ja eri toimialoilla tapahtuvat nopeasti. Verkostoitumalla työntekijä pystyy hallitsemaan kaikkea olemassa olevaa tietoa, ja luottaa verkostojensa kykyyn jakaa kanssaan relevantit tiedot ja muutokset. Töitä hakiessa verkostoituminen on ensiarvoisen tärkeää, koska vain noin 25 % työpaikoista täytetään perinteisen työpaikkailmoituksen avulla. Rekrytoijat hyödyntävät entistä enemmän henkilökunnan omia kontakteja ja suosittelujen arvostus on kasvanut. Lisäksi sosiaalisen median hyödyntäminen rekrytoinnissa on kasvava trendi.
Usean alavireisen vuoden jälkeen Suomen työllisyysaste on kasvanut tuoreimpien tutkimusten mukaan. Työttömyysprosentti, pitkäaikaistyöttömyys ja tradenomien työttömyysprosentti ovat kaikki laskeneet tuoreimpien tulosten mukaan. Avoimia työpaikkoja on enemmän kuin edeltävinä vuosina, ja myyntialojen työntekijöistä on paikoin työvoimapulaa.
Opinnäytetyötä varten tehtiin määrällinen tutkimus, jossa tutkittiin Haaga-Helian myyntityön koulutusohjelman alumnien työllistymistä, työnsaantitapoja ja Haaga-Helian tarjoamien verkostoitumismahdollisuuksien merkitystä työnhaussa. Tutkimustuloksia kerättiin helmikuun ja huhtikuun 2017 välisenä aikana. Tutkimuksesta selvisi, että koulutusohjelmasta työllistytään erinomaisesti. Ainoastaan 3 % vastaajista oli työttömänä ja 88 % vastaajista oli kokopäivätöissä. Vastaajista 32 % oli työllistynyt ensimmäiseen koulutusta vastaavaan työpaikkaan Haaga-Helian kautta luotujen suhteiden avulla, ja kaikista vastaajista yli puolet olivat jossain vaiheessa työuraansa olleet työsuhteessa, jonka kokivat saavuttaneensa Haaga-Helian kautta luotujen suhteiden avulla. Suosituimmaksi verkostoitumiskanavaksi alumnien joukossa osoittautui ylivoimaisesti yritystyöskentelyopintojakso, jonka parhaaksi valitsi 49 % vastaajista. Puolet Haaga-Helian kautta työsuhteen saaneista olivatkin työllistyneet juuri yritystyöskentelyn kautta luotujen suhteiden avulla. Haaga-Helian tarjoamilla verkostoitumismahdollisuuksilla on siis merkitystä alumnien työllistymiselle.
Verkostoituminen on ilmiönä monitahoinen. Verkostoja voidaan rakentaa kasvotusten tai sosiaalisen median palveluita hyödyntämällä. Verkostoituminen voi olla sattumanvaraista tai strategista riippuen verkostoitujan tavoitteista. Teoriaosuudessa selvitetään verkostoitumisen merkitystä työssä onnistumisen ja työnsaannin kannalta. Nykypäivänä tiedon määrä on kasvanut räjähdysmäisesti ja muutokset liiketoiminnassa ja eri toimialoilla tapahtuvat nopeasti. Verkostoitumalla työntekijä pystyy hallitsemaan kaikkea olemassa olevaa tietoa, ja luottaa verkostojensa kykyyn jakaa kanssaan relevantit tiedot ja muutokset. Töitä hakiessa verkostoituminen on ensiarvoisen tärkeää, koska vain noin 25 % työpaikoista täytetään perinteisen työpaikkailmoituksen avulla. Rekrytoijat hyödyntävät entistä enemmän henkilökunnan omia kontakteja ja suosittelujen arvostus on kasvanut. Lisäksi sosiaalisen median hyödyntäminen rekrytoinnissa on kasvava trendi.
Usean alavireisen vuoden jälkeen Suomen työllisyysaste on kasvanut tuoreimpien tutkimusten mukaan. Työttömyysprosentti, pitkäaikaistyöttömyys ja tradenomien työttömyysprosentti ovat kaikki laskeneet tuoreimpien tulosten mukaan. Avoimia työpaikkoja on enemmän kuin edeltävinä vuosina, ja myyntialojen työntekijöistä on paikoin työvoimapulaa.
Opinnäytetyötä varten tehtiin määrällinen tutkimus, jossa tutkittiin Haaga-Helian myyntityön koulutusohjelman alumnien työllistymistä, työnsaantitapoja ja Haaga-Helian tarjoamien verkostoitumismahdollisuuksien merkitystä työnhaussa. Tutkimustuloksia kerättiin helmikuun ja huhtikuun 2017 välisenä aikana. Tutkimuksesta selvisi, että koulutusohjelmasta työllistytään erinomaisesti. Ainoastaan 3 % vastaajista oli työttömänä ja 88 % vastaajista oli kokopäivätöissä. Vastaajista 32 % oli työllistynyt ensimmäiseen koulutusta vastaavaan työpaikkaan Haaga-Helian kautta luotujen suhteiden avulla, ja kaikista vastaajista yli puolet olivat jossain vaiheessa työuraansa olleet työsuhteessa, jonka kokivat saavuttaneensa Haaga-Helian kautta luotujen suhteiden avulla. Suosituimmaksi verkostoitumiskanavaksi alumnien joukossa osoittautui ylivoimaisesti yritystyöskentelyopintojakso, jonka parhaaksi valitsi 49 % vastaajista. Puolet Haaga-Helian kautta työsuhteen saaneista olivatkin työllistyneet juuri yritystyöskentelyn kautta luotujen suhteiden avulla. Haaga-Helian tarjoamilla verkostoitumismahdollisuuksilla on siis merkitystä alumnien työllistymiselle.