''För vem i hela världen kan man lita på när tryggheten plötsligt fallerar?'' : En kvalitativ studie om anknytning och dess betydelse för barn inom småbarnspedagogik.
Haglund, Mikaela (2017)
Haglund, Mikaela
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168442
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att undersöka anknytningen hos småbarn, hur anknytning syns i en småbarnsgrupp, hur småbarn påverkas av vilken anknytning de har till sina föräldrar och anknytningens betydelse inom småbarnspedagogiken. Detta examensarbete är indelat i två delar, den första delen består av en genomgång av anknytningsteorin och den andra delen består av en undersökning. Undersökningen gjordes genom kvalitativa intervjuer med småbarnspedagoger.
Resultatet av denna undersökning visade att anknytningsteorin har en viktig roll inom småbarnspedagogiken och att småbarnspedagogerna använder den för att utforma den dagliga verksamheten. Småbarnspedagogerna uttrycker stor medvetenhet över hur viktig anknytningen mellan barnet och hans/hennes föräldrar är och hur viktig känslan av trygghet är för barn i denna ålder. The purpose of this Bachelor´s thesis is to investigate the attachment of children, how attachment can be seen in a kindergarden group, how the children are affected by the attachment they have to their parents and the importance of attachment theory in early childhood education. The Bachelor´s thesis is divided into two parts, the first part consisting of a review of attachment theory and the second part consists of an investigation. The investigation was conducted through qualitative interviews with early childhood educators.
The results of this Bachelor´s thesis showed that attachment theory still has an important role in early childhood education and early childhood educators are using it to design their daily work. Early childhood educators express great awareness of the importance of the attachment between the child and his/hers parents and the feeling of safety for children of this age.
Resultatet av denna undersökning visade att anknytningsteorin har en viktig roll inom småbarnspedagogiken och att småbarnspedagogerna använder den för att utforma den dagliga verksamheten. Småbarnspedagogerna uttrycker stor medvetenhet över hur viktig anknytningen mellan barnet och hans/hennes föräldrar är och hur viktig känslan av trygghet är för barn i denna ålder.
The results of this Bachelor´s thesis showed that attachment theory still has an important role in early childhood education and early childhood educators are using it to design their daily work. Early childhood educators express great awareness of the importance of the attachment between the child and his/hers parents and the feeling of safety for children of this age.