Oppilaiden osallisuuden kokemuksia hyvinvoinnin tukena ala-asteella : ”Tässä minä olen pienestä pylleröstä isoon poikaan”
Lager, Minna; Ahmala, Taina (2017)
Lager, Minna
Ahmala, Taina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168368
Tiivistelmä
Kouluun kohdistuvat vaatimukset ja koulumaailman muutosten vaikutukset näkyvät kaikkialla ja vaikuttavat yhteiskunnallisissa rakenteissamme. Meillä kaikilla on kokemuksemme kouluajoistamme ja kokemusten jättämät positiiviset tai negatiiviset vaikutukset itsessämme. Ilman koulua ei olisi sivistystä. Koulun antama oppi ja tuki ovat tärkeä osa yksilön kasvussa hyvinvoivaksi ja osallistuvaksi kansalaiseksi.
Ilman osallisuutta ei synny oppimisen kokemusta. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää alakoulun oppilaiden kokemuksia osallisuudesta ja sen eri ilmenemismuodoista hyvinvoinnin osatekijänä. Opinnäytetyön tutkimusaineisto muodostui alakoulun oppilaiden kirjoituksista. Kahden kuudennen luokan oppilaat kirjoittivat oppitunnillaan aineen otsikolla Aikamatkalla ensimmäiseltä luokalta kuudennelle luokalle. Oppilaat saivat vapaamuotoisesti kirjoittaa kokemuksistaan koulusta ja vaikuttamismahdollisuuksistaan. Tutkimuksen teoriakäsitteinä olivat osallisuus ja hyvinvointi, jotka eivät tulleet esille oppilaiden ohjeistuksessa.
Tutkimus antaa viitteellistä ja vapaamuotoista tietoa lasten kokemuksista koulunkäynnistä ja sen merkityksestä heidän omassa elämässään. Vaikuttaminen ja vaikuttamismahdollisuus näyttäytyivät haastavina käsitteinä kuudesluokkalaisille.
Tutkimuksessa tuli ilmi osallisuuden ja hyvinvoinnin välinen yhteys. Osallisuuden kokemus, osallistaminen ja osallistuminen ovat lähtökohtina sille, kuinka oppilas näkee ja kokee itsensä koulumaailmasta käsin tarkasteltuna. Oppilaiden kokema hyvinvointi käsitteenä koostuu useista eri tekijöistä ja vaikutuksista. Hyvinvointi koulussa on osa osallisuutta, yhteenkuulumista ja yhdessä tekemistä yhteisten asioiden hyväksi. Hyvinvointi näkyy, kun oppilas voi ja saa kokea itsensä tärkeäksi, taitavaksi ja tarpeelliseksi.
Tulosten perusteella voidaan sanoa koulun olevan tärkeä ja merkityksellinen osa oppilaiden elämässä. Koulun lisäksi tärkeinä koetaan ympäristön vaikutukset, kuten harrastukset ja ystävät. Koulu koetaan yleensä kivana ja turvallisena paikkana, jossa on hyvä olla ja oppia uusia asioita. Useissa kokemuksissa huonoa koulussa on eri tavoin koettu kiusaamisen ongelma. Uusi peruskoulujen opetussuunnitelma on osaltaan yhdessä koko yhteiskunnan kanssa vaikuttamassa kiusaamisen vastaisessa työssä, joka koskettaa meitä kaikkia.
Ilman osallisuutta ei synny oppimisen kokemusta. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää alakoulun oppilaiden kokemuksia osallisuudesta ja sen eri ilmenemismuodoista hyvinvoinnin osatekijänä. Opinnäytetyön tutkimusaineisto muodostui alakoulun oppilaiden kirjoituksista. Kahden kuudennen luokan oppilaat kirjoittivat oppitunnillaan aineen otsikolla Aikamatkalla ensimmäiseltä luokalta kuudennelle luokalle. Oppilaat saivat vapaamuotoisesti kirjoittaa kokemuksistaan koulusta ja vaikuttamismahdollisuuksistaan. Tutkimuksen teoriakäsitteinä olivat osallisuus ja hyvinvointi, jotka eivät tulleet esille oppilaiden ohjeistuksessa.
Tutkimus antaa viitteellistä ja vapaamuotoista tietoa lasten kokemuksista koulunkäynnistä ja sen merkityksestä heidän omassa elämässään. Vaikuttaminen ja vaikuttamismahdollisuus näyttäytyivät haastavina käsitteinä kuudesluokkalaisille.
Tutkimuksessa tuli ilmi osallisuuden ja hyvinvoinnin välinen yhteys. Osallisuuden kokemus, osallistaminen ja osallistuminen ovat lähtökohtina sille, kuinka oppilas näkee ja kokee itsensä koulumaailmasta käsin tarkasteltuna. Oppilaiden kokema hyvinvointi käsitteenä koostuu useista eri tekijöistä ja vaikutuksista. Hyvinvointi koulussa on osa osallisuutta, yhteenkuulumista ja yhdessä tekemistä yhteisten asioiden hyväksi. Hyvinvointi näkyy, kun oppilas voi ja saa kokea itsensä tärkeäksi, taitavaksi ja tarpeelliseksi.
Tulosten perusteella voidaan sanoa koulun olevan tärkeä ja merkityksellinen osa oppilaiden elämässä. Koulun lisäksi tärkeinä koetaan ympäristön vaikutukset, kuten harrastukset ja ystävät. Koulu koetaan yleensä kivana ja turvallisena paikkana, jossa on hyvä olla ja oppia uusia asioita. Useissa kokemuksissa huonoa koulussa on eri tavoin koettu kiusaamisen ongelma. Uusi peruskoulujen opetussuunnitelma on osaltaan yhdessä koko yhteiskunnan kanssa vaikuttamassa kiusaamisen vastaisessa työssä, joka koskettaa meitä kaikkia.