Effekters tillämpning i vokalmusik : En studie om hur rösten kan användas på ett icke konventionellt sätt inom a cappella musik med tillämpning i performansen Vild.
Riippa, Jessica (2017)
Riippa, Jessica
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168355
Tiivistelmä
Tutkintokonserttini tavoite oli tutkia erilaisia laulutekniikoita ja äänellisiä efektejä, sekä
tutkia, miten näitä voidaan käyttää vaihtoehtoisessa vokaalimusiikissa.
Tutkintokonserttini analyyttisen työn kokonaisvaltainen tavoite on tutkia ja selittää ne
taiteelliset valinnat, joita tehtiin konserttiin ”Vild”. Työni keskeisinä tavoitteina on ollut
selvittää, millä eri menetelmillä voidaan työskennellä äänen kanssa vokaalimusiikissa,
mitä efektejä ja tekniikoita voidaan käyttää, sekä miten tunteita saadaan esille laulussa
ja esiintymisessä.
Johtopäätökseni on, että äänenkäytössä tunteet ja niiden tulkinta ovat välttämättömiä.
Kun on kyse erilaisten äänien, mielentilojen ja tunteiden välittämisestä kuulijalle,
tarvitaan tietoa ja taitoa oman instrumentin hallinnasta. Ennen kaikkea tarvitaan
kuitenkin rehellisyyttä ja rohkeutta astua pois omalta mukavuusalueelta, ja antautua
hetken ja oman sisimpänsä vietäväksi.
Tämän työn kautta lukija voi löytää taiteellisesti ja teknisesti jotain uutta: uusia sointeja
sekä uusia ajattelutapoja vokaalimusiikkikonsertin luomiseen. Uskon, että tämä työ ja
sen antama kuvaus prosessista tuovat uusia näkökulmia, työkaluja sekä inspiraatiota
lukijalle.
tutkia, miten näitä voidaan käyttää vaihtoehtoisessa vokaalimusiikissa.
Tutkintokonserttini analyyttisen työn kokonaisvaltainen tavoite on tutkia ja selittää ne
taiteelliset valinnat, joita tehtiin konserttiin ”Vild”. Työni keskeisinä tavoitteina on ollut
selvittää, millä eri menetelmillä voidaan työskennellä äänen kanssa vokaalimusiikissa,
mitä efektejä ja tekniikoita voidaan käyttää, sekä miten tunteita saadaan esille laulussa
ja esiintymisessä.
Johtopäätökseni on, että äänenkäytössä tunteet ja niiden tulkinta ovat välttämättömiä.
Kun on kyse erilaisten äänien, mielentilojen ja tunteiden välittämisestä kuulijalle,
tarvitaan tietoa ja taitoa oman instrumentin hallinnasta. Ennen kaikkea tarvitaan
kuitenkin rehellisyyttä ja rohkeutta astua pois omalta mukavuusalueelta, ja antautua
hetken ja oman sisimpänsä vietäväksi.
Tämän työn kautta lukija voi löytää taiteellisesti ja teknisesti jotain uutta: uusia sointeja
sekä uusia ajattelutapoja vokaalimusiikkikonsertin luomiseen. Uskon, että tämä työ ja
sen antama kuvaus prosessista tuovat uusia näkökulmia, työkaluja sekä inspiraatiota
lukijalle.