Digitalisoituminen ja verkkovideot hoitotyön koulutuksessa
Klami, Maria; Ilonen, Ari-Petteri (2017)
Klami, Maria
Ilonen, Ari-Petteri
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168333
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena on toteutettu kolme hoitotyön videota hoitotyön opiskelijoiden, opettajien sekä ammattilaisten opetuskäyttöön.
Opinnäytetyön teoreettiset lähtökohdat on rajattu käsittelemään sairaanhoitajan kompetenssia sekä videoiden merkitystä oppimisen ja opettamisen tukena. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään myös videon tekemisen vaiheet sekä opinnäytetyön prosessin kulku. Videon tehokkuutta sekä laadukkuutta testattiin sairaanhoitajaopiskelijoiden kanssa ja palaute kerättiin sähköistä palautelomaketta käyttäen. Kysymykset painottuivat laatuun sekä kehittämiskohteisiin.
Verkko-opetus lähitulevaisuudessa mahdollistaa opetukseen uudenlaisia resursseja, koska lähiopetuksen sisältöä pystytään muuttamaan uudella tavalla. Tietyt opetusmenetelmät, jotka toimivat paremmin visuaalisesti sekä kinesteettisesti opetettuina antavat opiskelijalle mahdollisuuden oppia sekä uudelleen opiskella esimerkiksi ennen harjoittelua. Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on tehty moniammatillisessa yhteistyössä hoitotyön sekä median ammattilaisten kanssa.
Opinnäytetyön teoreettiset lähtökohdat on rajattu käsittelemään sairaanhoitajan kompetenssia sekä videoiden merkitystä oppimisen ja opettamisen tukena. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään myös videon tekemisen vaiheet sekä opinnäytetyön prosessin kulku. Videon tehokkuutta sekä laadukkuutta testattiin sairaanhoitajaopiskelijoiden kanssa ja palaute kerättiin sähköistä palautelomaketta käyttäen. Kysymykset painottuivat laatuun sekä kehittämiskohteisiin.
Verkko-opetus lähitulevaisuudessa mahdollistaa opetukseen uudenlaisia resursseja, koska lähiopetuksen sisältöä pystytään muuttamaan uudella tavalla. Tietyt opetusmenetelmät, jotka toimivat paremmin visuaalisesti sekä kinesteettisesti opetettuina antavat opiskelijalle mahdollisuuden oppia sekä uudelleen opiskella esimerkiksi ennen harjoittelua. Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on tehty moniammatillisessa yhteistyössä hoitotyön sekä median ammattilaisten kanssa.