MAPA-menetelmä haastavien asiakastilanteiden tukena : opas asumispalveluiden ja päivätoiminnan henkilökunnalle
Kuotisaho, Taru (2017)
Kuotisaho, Taru
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158320
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158320
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen lähtökohtana on vammaispalvelun työntekijöiden työhyvinvoinnin parantaminen, koska vuoden 2014 vammaispalvelun Kunta 10-tulokset antoivat aihetta työväkivallan ehkäisemiseen ja vähentämiseen.
Opinnäytetyöni tavoitteena on ollut koota mielenkiintoinen ja monipuolinen opas vammaispalvelun työntekijöiden työn tueksi haastavissa asiakastilanteissa. Kehittämishankkeessa selvitin kuinka MAPA-menetelmää (Management of Actual or Potential Aggression) voidaan käyttää kehitysvammaisten henkilöiden kanssa haastavan käyttäytymisen ennaltaehkäisyssä, hallinnassa tai mahdollisen konfliktin purkamisessa. Oppaan tarkoituksena on myös toimia vammaispalvelun perehdyttämisen materiaalin yhtenä osana.
Olen koonnut opinnäytetyön tietoperustan perehtyen kirjallisuuden ja internet lähteiden kautta työhyvinvointia edistävään työkulttuuriin sekä kehitysvammaisten henkilöiden haastavaa käyttäytymistä selittäviin syihin ja muotoihin. Kehittämishanke toteutettiin yhteistyössä kolmen vammaispalvelun yksikön kanssa. Yksiköiden henkilökunta osallistui hankkeeseen vastaamalla kahteen kyselyyn ja osallistumalla kaksi päiväiseen MAPA-koulutukseen. Viisi henkilöä osallistui oppaan suunnitteluprosessiin.
Hankkeen valmistelu aloitettiin keväällä 2016 opasryhmän jäsenten kanssa kehitysvammaisten henkilöiden haastavista asiakastilanteista keskustelemalla. Opasryhmä kokoontui kuusi kertaa suunnittelemaan oppaan sisältöä ja muotoa. Hankkeessa mukana olleiden yksiköiden työntekijät saivat MAPA-menetelmän käytön koulutusta maaliskuussa 2016. Henkilökunta sai vastata ennen koulutusta kyselyyn, jossa kartoitin työntekijöiden kokemuksia haastavista tilanteista asiakkaiden kanssa. Koulutuksen jälkeen keväällä 2017 kysyin työntekijöiltä, miten tarpeellisiksi ja soveltuviksi työssään he olivat kokeneet koulutuksessa saamiaan tietoja.
Oppaan tarkoituksena on kertoa tiivistetysti tietoa haastavan käyttäytymisen eri muodoista sekä siitä, kuinka työntekijä toimii ennaltaehkäisevästi, hallitsee akuuttia tilannetta ja osaa menettelytavat tilanteiden jälkeen. Oppaan lopussa on oma lukunsa MAPA-menetelmän käytöstä haastavissa asiakastilanteissa.
Opinnäytetyöni tavoitteena on ollut koota mielenkiintoinen ja monipuolinen opas vammaispalvelun työntekijöiden työn tueksi haastavissa asiakastilanteissa. Kehittämishankkeessa selvitin kuinka MAPA-menetelmää (Management of Actual or Potential Aggression) voidaan käyttää kehitysvammaisten henkilöiden kanssa haastavan käyttäytymisen ennaltaehkäisyssä, hallinnassa tai mahdollisen konfliktin purkamisessa. Oppaan tarkoituksena on myös toimia vammaispalvelun perehdyttämisen materiaalin yhtenä osana.
Olen koonnut opinnäytetyön tietoperustan perehtyen kirjallisuuden ja internet lähteiden kautta työhyvinvointia edistävään työkulttuuriin sekä kehitysvammaisten henkilöiden haastavaa käyttäytymistä selittäviin syihin ja muotoihin. Kehittämishanke toteutettiin yhteistyössä kolmen vammaispalvelun yksikön kanssa. Yksiköiden henkilökunta osallistui hankkeeseen vastaamalla kahteen kyselyyn ja osallistumalla kaksi päiväiseen MAPA-koulutukseen. Viisi henkilöä osallistui oppaan suunnitteluprosessiin.
Hankkeen valmistelu aloitettiin keväällä 2016 opasryhmän jäsenten kanssa kehitysvammaisten henkilöiden haastavista asiakastilanteista keskustelemalla. Opasryhmä kokoontui kuusi kertaa suunnittelemaan oppaan sisältöä ja muotoa. Hankkeessa mukana olleiden yksiköiden työntekijät saivat MAPA-menetelmän käytön koulutusta maaliskuussa 2016. Henkilökunta sai vastata ennen koulutusta kyselyyn, jossa kartoitin työntekijöiden kokemuksia haastavista tilanteista asiakkaiden kanssa. Koulutuksen jälkeen keväällä 2017 kysyin työntekijöiltä, miten tarpeellisiksi ja soveltuviksi työssään he olivat kokeneet koulutuksessa saamiaan tietoja.
Oppaan tarkoituksena on kertoa tiivistetysti tietoa haastavan käyttäytymisen eri muodoista sekä siitä, kuinka työntekijä toimii ennaltaehkäisevästi, hallitsee akuuttia tilannetta ja osaa menettelytavat tilanteiden jälkeen. Oppaan lopussa on oma lukunsa MAPA-menetelmän käytöstä haastavissa asiakastilanteissa.