Markkinatutkimus juniorijalkapalloilusta Venäjällä
Köli, Siiri (2017)
Köli, Siiri
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158308
Tiivistelmä
Jalkapallo on yksi suosituimmista urheilulajeista niin Suomessa kuin Venäjällä. Jalkapalloa harrastavat eri-ikäiset kilpa- ja harrastetasolla. Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona juniori-jalkapalloturnausta järjestävälle Helsinki Cup Oy:lle. Helsinki Cup Oy järjestää vuosittain Suomen suurimman kansainvälisen juniorijalkapalloturnauksen. Helsinki Cup -turnaus järjestetään joka kesä viikolla 28.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa potentiaalisia Helsinki Cup -turnaukseen osallistuvia juniorijalkapallojoukkueita Venäjältä sekä selvittää näiden joukkueiden kansainvälisiin turnauksiin osallistumiseen vaikuttavat tekijät. Lisäksi tarkoituksena oli myös löytää keinot, joilla aloittaa markkinointi maahan, jonka markkinoista Helsinki Cupin järjestäjillä ei työn alkaessa ollut paljon tietoa. Tutkimus on rajattu Pietarin, Petroskoin ja Viipurin alueelle.
Markkinatutkimus toteutettiin kansainvälisen markkinatutkimuksen mukaisesti. Tutkimuksessa huomioitiin kohdemaan kulttuurierot ja muut maakohtaiset tekijät, jotka vaikeuttivat tutkimuksen tekoa. Tutkimuksessa selvitettiin markkinapotentiaali aluekohtaisesti ja kilpailijat, eli merkittävimmät turnaukset Venäjällä.
Tutkimuksen aineiston keruussa hyödynnettiin sekä kvalitatiiviselle tutkimukselle ominaista menetelmää teemahaastattelua, että kvantitatiivisessa tutkimuksessa yleisesti käytettyä kyselyä. Tutkimusta tehdessä haastateltiin kahden vuonna 2016 Helsinki Cup -turnaukseen osallistuneiden joukkueiden valmentajia, jotta saatiin venäläisten näkemys turnauksesta. Tämä myös helpotti tutkimusongelman lähestymistä oikeasta kulmasta. Toinen tutkimuksessa käytetty tiedonkeruumenetelmä oli kyselylomake. Sähköinen kyselylomake lähetettiin yli kahdelle sadalle ympäri Venäjää toimivalle juniorijalkapalloilua harjoittavalle seuralle. Kyselyn tarkoituksena oli tiedonkeruun lisäksi myös markkinoida turnausta venäläisille joukkueille. Tutkimus tehtiin vuosien 2016–2017 Helsinki Cup –turnauksien välillä ja tuloksia on tarkoitus hyödyntää vuoden 2018 turnaukseen.
Tutkimuksesta selvisi, että suurin syy vähäiselle osallistujamäärälle on tietämättömyys turnauksesta. Tämän takia tietoisuutta tulee lisätä vähitellen. Yhteydenpitoon tarvitaan venäjän kielen taitoinen henkilö. Yksi kustannustehokas keino aloittaa kontaktien luonti on luoda tili VKontakteen, jossa monien venäläisseurojen kotisivut pääasiassa toimivat ja ovat aktiivisimmillaan. Tutkimus loi hyvän pohjan venäläisseurojen yhteystietorekisteriin. Samaa rekisteriä voidaan hyödyntää uutiskirjeiden lähettämisessä ja jatkaa rekisterin päivittämistä tulevaisuudessa. Uutiskirje olisi hyvä lähettää muutaman kerran vuodessa, jotta turnauksesta tulisi tunnetumpi Venäjän jalkapallopiireissä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa potentiaalisia Helsinki Cup -turnaukseen osallistuvia juniorijalkapallojoukkueita Venäjältä sekä selvittää näiden joukkueiden kansainvälisiin turnauksiin osallistumiseen vaikuttavat tekijät. Lisäksi tarkoituksena oli myös löytää keinot, joilla aloittaa markkinointi maahan, jonka markkinoista Helsinki Cupin järjestäjillä ei työn alkaessa ollut paljon tietoa. Tutkimus on rajattu Pietarin, Petroskoin ja Viipurin alueelle.
Markkinatutkimus toteutettiin kansainvälisen markkinatutkimuksen mukaisesti. Tutkimuksessa huomioitiin kohdemaan kulttuurierot ja muut maakohtaiset tekijät, jotka vaikeuttivat tutkimuksen tekoa. Tutkimuksessa selvitettiin markkinapotentiaali aluekohtaisesti ja kilpailijat, eli merkittävimmät turnaukset Venäjällä.
Tutkimuksen aineiston keruussa hyödynnettiin sekä kvalitatiiviselle tutkimukselle ominaista menetelmää teemahaastattelua, että kvantitatiivisessa tutkimuksessa yleisesti käytettyä kyselyä. Tutkimusta tehdessä haastateltiin kahden vuonna 2016 Helsinki Cup -turnaukseen osallistuneiden joukkueiden valmentajia, jotta saatiin venäläisten näkemys turnauksesta. Tämä myös helpotti tutkimusongelman lähestymistä oikeasta kulmasta. Toinen tutkimuksessa käytetty tiedonkeruumenetelmä oli kyselylomake. Sähköinen kyselylomake lähetettiin yli kahdelle sadalle ympäri Venäjää toimivalle juniorijalkapalloilua harjoittavalle seuralle. Kyselyn tarkoituksena oli tiedonkeruun lisäksi myös markkinoida turnausta venäläisille joukkueille. Tutkimus tehtiin vuosien 2016–2017 Helsinki Cup –turnauksien välillä ja tuloksia on tarkoitus hyödyntää vuoden 2018 turnaukseen.
Tutkimuksesta selvisi, että suurin syy vähäiselle osallistujamäärälle on tietämättömyys turnauksesta. Tämän takia tietoisuutta tulee lisätä vähitellen. Yhteydenpitoon tarvitaan venäjän kielen taitoinen henkilö. Yksi kustannustehokas keino aloittaa kontaktien luonti on luoda tili VKontakteen, jossa monien venäläisseurojen kotisivut pääasiassa toimivat ja ovat aktiivisimmillaan. Tutkimus loi hyvän pohjan venäläisseurojen yhteystietorekisteriin. Samaa rekisteriä voidaan hyödyntää uutiskirjeiden lähettämisessä ja jatkaa rekisterin päivittämistä tulevaisuudessa. Uutiskirje olisi hyvä lähettää muutaman kerran vuodessa, jotta turnauksesta tulisi tunnetumpi Venäjän jalkapallopiireissä.