Kiireellisen potilaan vastaanottaminen ja kohtaaminen terveyskeskuksen päivystyksessä
Suoknuuti, Miska; Raunio, Tuomas (2017)
Suoknuuti, Miska
Raunio, Tuomas
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158291
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158291
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin potilaan vastaanottamista ja kohtaamista terveyskeskuksen päivystyksessä. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia ohje Seinäjoen terveyskeskuksen päivystyksen hoitohenkilökunnalle kiireellisen potilaan vastaanottamisesta ja kohtaamisesta. Ohjeen tavoitteena on olla apuna ja tukena terveyskeskuksen päivystyksen hoitohenkilökunnalle kehitettäessä kiireellisen potilaan vastaanottamista ja kohtaamista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli hakea ja perehtyä aikaisempaan hoitotyön kirjallisuuteen ja tutkittuun tietoon sekä kuvailla sen perusteella kiireellisen potilaan vastaanottaminen ja kohtaaminen terveyskeskuksen päivystyksessä.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen ja se toteutettiin yhteistyössä Seinäjoen terveyskeskuksen päivystyksen ja Seinäjoen ammattikorkeakoulun kanssa. Opinnäytetyö koostuu kirjallisen osuuden teoreettisesta viitekehyksestä sekä produktiona tehdystä kirjallisesta ohjeesta. Opinnäytetyössä käytetyt lähteet edustivat viimeisintä tutkittuun tietoon perustuvaa saatavilla olevaa tietoa. Työhön hyväksytty aineisto on lisäksi analysoitu tarkasti valitsemalla juuri se tieto, joka soveltuu tämän opinnäytetyön käytettäväksi ja että tieto on hyödynnettävissä tämän päivän hoitotyössä. Saadun tiedon on myös pystyttävä palvelemaan kohderyhmää, joka on Seinäjoen terveyskeskuksen päivystyksen hoitohenkilökunta. Opinnäytetyön tehtävinä oli etsiä vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Mitä ovat sairaanhoitajan osaamisvaatimukset terveyskeskuksen päivystyksessä? Mitä asioista tulee ottaa huomioon kiireellisen potilaan vastaanottamisessa? Mitä asioita tulee ottaa huomioon kiireellisen potilaan kohtaamisessa? Millainen on hyvä ohje?
Perehdyttäessä kirjallisuuteen ja aikaisempiin tutkimuksiin ilmeni, että sairaanhoitajan työ terveyskeskuksen päivystyksessä pitää sisällään hyvin laajat ja vaativat osaamisvaatimukset sekä kykyä tehdä nopeita itsenäisiä päätöksiä. Sairaanhoitajien tietoa erilaisista tautien oireista ja ilmentymistä testataan päivittäin. Kaiken tämän lisäksi sairaanhoitajilta edellytetään riittäviä potilaan kohtaamisen valmiuksia pystyäkseen toteuttamaan laadukasta hoitotyötä. Johtopäätöksenä havaittiin, että etenkin potilaan kohtaamistilanteessa on jonkin verran kehittämistarvetta ja jatkotutkimusaiheen tarvetta.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen ja se toteutettiin yhteistyössä Seinäjoen terveyskeskuksen päivystyksen ja Seinäjoen ammattikorkeakoulun kanssa. Opinnäytetyö koostuu kirjallisen osuuden teoreettisesta viitekehyksestä sekä produktiona tehdystä kirjallisesta ohjeesta. Opinnäytetyössä käytetyt lähteet edustivat viimeisintä tutkittuun tietoon perustuvaa saatavilla olevaa tietoa. Työhön hyväksytty aineisto on lisäksi analysoitu tarkasti valitsemalla juuri se tieto, joka soveltuu tämän opinnäytetyön käytettäväksi ja että tieto on hyödynnettävissä tämän päivän hoitotyössä. Saadun tiedon on myös pystyttävä palvelemaan kohderyhmää, joka on Seinäjoen terveyskeskuksen päivystyksen hoitohenkilökunta. Opinnäytetyön tehtävinä oli etsiä vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Mitä ovat sairaanhoitajan osaamisvaatimukset terveyskeskuksen päivystyksessä? Mitä asioista tulee ottaa huomioon kiireellisen potilaan vastaanottamisessa? Mitä asioita tulee ottaa huomioon kiireellisen potilaan kohtaamisessa? Millainen on hyvä ohje?
Perehdyttäessä kirjallisuuteen ja aikaisempiin tutkimuksiin ilmeni, että sairaanhoitajan työ terveyskeskuksen päivystyksessä pitää sisällään hyvin laajat ja vaativat osaamisvaatimukset sekä kykyä tehdä nopeita itsenäisiä päätöksiä. Sairaanhoitajien tietoa erilaisista tautien oireista ja ilmentymistä testataan päivittäin. Kaiken tämän lisäksi sairaanhoitajilta edellytetään riittäviä potilaan kohtaamisen valmiuksia pystyäkseen toteuttamaan laadukasta hoitotyötä. Johtopäätöksenä havaittiin, että etenkin potilaan kohtaamistilanteessa on jonkin verran kehittämistarvetta ja jatkotutkimusaiheen tarvetta.