Joukkoliikenne-etuuksien käyttöönotto Espoon kaupungissa
Nuutinen, Jani (2017)
Nuutinen, Jani
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158276
Tiivistelmä
Länsimetron aloittaessa toimintansa Espoossa kulkevat bussilinjat muuttuvat metroa palvelevaksi syöttöliikenteeksi. Jotta joukkoliikenne erityisesti metron suuntaan olisi sujuvaa, tullaan Espoon kaupungissa bussien liikennöintiä edesauttamaan joukkoliikenteen liikennevaloetuuksin.
Tässä opinnäytetyössä dokumentoidaan Helsingin seudun liikenteen (HSL) lippu- ja informaatiojärjestelmäuudistuksen (”LIJ 2014”) mahdollistaman yhtenäisen toteutustavan mukaisten joukkoliikenne-etuuksien käyttöönotto Espoon kaupungissa.
Opinnäytetyössä kuvataan liikennevalo-ohjauksen periaatteet alkaen siitä, mitä teknisiä laitteita yksittäisen liikennevaloliittymän ohjauksessa käytetään. Lisäksi tarkastellaan liikennevalojen ohjelmallista toimintaa sekä käytännön toimintaperiaatetta. Etuuksia koskevassa osiossa esitellään lyhyesti yleisesti tienkäyttäjien käytössä olevat etuudet. Lisäksi käydään läpi nykyisin olennaisena osana joukkoliikenne-etuuksin varustettavia liikennevaloja oleva SYVARI-ohjaustapa sekä liikennevaloetuuksiin liittyvät etuustyypit ja -toiminnot.
Myös Espoon kaupungin toimenpiteet joukkoliikenteen toimintaedellytysten parantamiseksi avataan lukijalle. Lopuksi joukkoliikenne-etuusjärjestelmä, sen komponentit ja etuuksien käyttöönotto esitestauksineen dokumentoidaan Espoon kaupungin liikenteenhallinnan käyttöön.
Opinnäytetyön tiedot koottiin teorialähteistä sekä sisäisistä kokousmuistiosta ja Länsimetroa, joukkoliikennettä ja liikennevaloetuuksia koskevista dokumentoinneista. Lisäksi työssä hyödynnettiin opinnäytetyön tekijän omaa työssä hankittua tietämystä joukkoliikenne-etuusjärjestelmän toiminnasta ja sen komponenteista.
Lopputulokseksi opinnäytetyöstä muodostuu läpileikkaus prosessista, jolla joukkoliikenne-etuudet otetaan onnistuneesti käyttöön. Samalla työ toimii periaatteellisena ohjeistuksena niille asioille joita prosessin aikana on huomioitava.
Tässä opinnäytetyössä dokumentoidaan Helsingin seudun liikenteen (HSL) lippu- ja informaatiojärjestelmäuudistuksen (”LIJ 2014”) mahdollistaman yhtenäisen toteutustavan mukaisten joukkoliikenne-etuuksien käyttöönotto Espoon kaupungissa.
Opinnäytetyössä kuvataan liikennevalo-ohjauksen periaatteet alkaen siitä, mitä teknisiä laitteita yksittäisen liikennevaloliittymän ohjauksessa käytetään. Lisäksi tarkastellaan liikennevalojen ohjelmallista toimintaa sekä käytännön toimintaperiaatetta. Etuuksia koskevassa osiossa esitellään lyhyesti yleisesti tienkäyttäjien käytössä olevat etuudet. Lisäksi käydään läpi nykyisin olennaisena osana joukkoliikenne-etuuksin varustettavia liikennevaloja oleva SYVARI-ohjaustapa sekä liikennevaloetuuksiin liittyvät etuustyypit ja -toiminnot.
Myös Espoon kaupungin toimenpiteet joukkoliikenteen toimintaedellytysten parantamiseksi avataan lukijalle. Lopuksi joukkoliikenne-etuusjärjestelmä, sen komponentit ja etuuksien käyttöönotto esitestauksineen dokumentoidaan Espoon kaupungin liikenteenhallinnan käyttöön.
Opinnäytetyön tiedot koottiin teorialähteistä sekä sisäisistä kokousmuistiosta ja Länsimetroa, joukkoliikennettä ja liikennevaloetuuksia koskevista dokumentoinneista. Lisäksi työssä hyödynnettiin opinnäytetyön tekijän omaa työssä hankittua tietämystä joukkoliikenne-etuusjärjestelmän toiminnasta ja sen komponenteista.
Lopputulokseksi opinnäytetyöstä muodostuu läpileikkaus prosessista, jolla joukkoliikenne-etuudet otetaan onnistuneesti käyttöön. Samalla työ toimii periaatteellisena ohjeistuksena niille asioille joita prosessin aikana on huomioitava.