Tehoa pienteatterin arkeen – vuosikello ja #someopas Teatteri Avoimille Oville
Levo, Elsa (2017)
Levo, Elsa
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158267
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Helsingissä sijaitsevalle Teatteri Avoimille Oville. Teatterilla oli tarve päivitetylle vuosikellolle sekä sosiaalisen median strategialle. Tavoitteena oli, että teatteri onnistuu produktien avulla saavuttamaan aiempaa suurempaa tunnettuutta, ja että teatterin yleisömäärä ja myynti kasvavat. Produkteina syntyivät vuosikello sekä sosiaalisen median ohjeistus, #someopas.
Toimeksianto saatiin jo keväällä 2015, mutta tehtävää ei tuolloin katsottu kiireelliseksi. Taustamateriaaleja ryhdyttiin kuitenkin keräämään ja tutkimaan jo tuolloin. Varsinainen työ toteutettiin lopullisesti keväällä 2017, kun Avoimet Ovet otti käyttöönsä uudet kotisivut sekä uusia sosiaalisen median kanavia. Selkeä sosiaalisen median strategia ja päivitetty vuosikello olivat tarpeen. Vuosikelloa käytetään yleisesti organisaatioiden toimintavuoden suunnittelussa, ja toimeksiantajan kaltaiselle pienteatterille se on hyvä apu työn organisoinnissa.
Työssä käytettiin niin sanottua vetoketjumallia, jolloin tietoperusta kulkee jatkuvasti produktien kehitystyön rinnalla. Benchmarking-vertailu saman kokoluokan teatterien kesken auttoi hahmottamaan Avoimille Oville asetettavia sosiaalisen median käytön tavoitteita, ja vuosikelloa tehostettiin sisällyttämällä siihen myös markkinoinnin ja tiedottamisen aikataulut.
Opinnäytetyö koostuu toimeksiantajan esittelystä, vuosikellon rakentamisesta, sosiaalisen median strategian laatimisesta ja itse prosessin arvioinnista. Työn arvioinnin perusteena oli produktien hyväksyntä toimeksiantajan puolesta sekä valmiin vuosikellon ja #someoppaan käyttöönotto. Produktien valmistuttua teatterin tuottaja katsoi produktit hyödyllisiksi ja hyväksyi niiden sisällön.
Toimeksianto saatiin jo keväällä 2015, mutta tehtävää ei tuolloin katsottu kiireelliseksi. Taustamateriaaleja ryhdyttiin kuitenkin keräämään ja tutkimaan jo tuolloin. Varsinainen työ toteutettiin lopullisesti keväällä 2017, kun Avoimet Ovet otti käyttöönsä uudet kotisivut sekä uusia sosiaalisen median kanavia. Selkeä sosiaalisen median strategia ja päivitetty vuosikello olivat tarpeen. Vuosikelloa käytetään yleisesti organisaatioiden toimintavuoden suunnittelussa, ja toimeksiantajan kaltaiselle pienteatterille se on hyvä apu työn organisoinnissa.
Työssä käytettiin niin sanottua vetoketjumallia, jolloin tietoperusta kulkee jatkuvasti produktien kehitystyön rinnalla. Benchmarking-vertailu saman kokoluokan teatterien kesken auttoi hahmottamaan Avoimille Oville asetettavia sosiaalisen median käytön tavoitteita, ja vuosikelloa tehostettiin sisällyttämällä siihen myös markkinoinnin ja tiedottamisen aikataulut.
Opinnäytetyö koostuu toimeksiantajan esittelystä, vuosikellon rakentamisesta, sosiaalisen median strategian laatimisesta ja itse prosessin arvioinnista. Työn arvioinnin perusteena oli produktien hyväksyntä toimeksiantajan puolesta sekä valmiin vuosikellon ja #someoppaan käyttöönotto. Produktien valmistuttua teatterin tuottaja katsoi produktit hyödyllisiksi ja hyväksyi niiden sisällön.