Saksan luomuelintarvikemarkkinoille messuosallistumisen kautta
Lähteenmäki, Viivi (2017)
Lähteenmäki, Viivi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158213
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158213
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä tarjottavaa Saksalla on pienille suomalaisille luomuelintarvikkeita valmistaville yrityksille. Opinnäytetyön pääpaino oli elintarvikealan messuissa, joita järjestetään Saksassa useampia. Tarkoituksena oli selvittää millainen kanava messut ovat Saksan luomuelintarvikemarkkinoille, millainen on messuille osallistumisprosessi ja mitä se vaatii sekä millainen kokemus osallistuminen on. Työssä selvitettiin kolmen messutapahtuman erityispiirteitä ja niitä vertailtiin keskenään. Anuga on maailman suurin elintarvikealan ammattitapahtuma. Grüne Woche on suuri ruuan, maatalouden ja puutarhanhoidon tapahtuma. Biofach on maailman johtava luomuruuan messutapahtuma. Tutkimus on ajankohtainen, koska luomukulutus on kovassa kasvussa. Saksassa on Euroopan suurimmat luomumarkkinat ja tilaa vientituotteille.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Työhön haastateltiin kahta kyseisille messuille osallistunutta yritystä. Teemahaastattelemalla saatiin selville messuille osallistuneiden yritysten omia kokemuksia ja mielipiteitä tapahtumista ja niiden hyödyllisyydestä. Havainnointia käytettiin haastattelun tukena koskien Anuga-messuja. Kirjallisina lähteinä toimivat messujen verkkosivut. Niiltä kerättiin tietoa mm. messukävijöistä, näytteilleasettajista, osallistumisen ehdoista ja hintatasosta. Koko työ toimii käsikirjana pienille suomalaisille yrityksille, jotka suunnittelevat kansainvälisille messuille osallistumista. Tutkimuksen tuloksista koostettiin myös taulukko, jossa vertailtiin messuja eri näkökulmista.
Tutkimuksen mukaan messut ovat hyvä kansainvälistymisen kanava. Molemmat haastateltavat yritykset ovat saaneet ulkomaankauppoja osallistumisen johdosta. Anuga ja Biofach ovat ammattitapahtumina melko varmoja paikkoja saada ammattikontakteja. Grüne Wochessakin käy paljon ammattivieraita, mutta enemmän kuitenkin kuluttajia. Messujen verkkosivuilta selvisi, että osallistuminen koostuu useista kustannuksista ja kaikki palvelut aina jätehuollosta mainontaan maksavat erikseen. Vuokraständien hinnoissa on suuria eroja. Biofachissa halvimman ständin lähtöhintaan kuuluu myös kalusteet, mutta kahdessa muussa tapahtumassa kaikki kalusteet maksavat erikseen. Messut ovat pienelle yritykselle kallis mutta kannattava markkinointikeino. Kauppojen syntyminen vie aikaa, ja yrityksen pitää olla aktiivinen sekä itse tapahtumassa että jälkihoidossa.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Työhön haastateltiin kahta kyseisille messuille osallistunutta yritystä. Teemahaastattelemalla saatiin selville messuille osallistuneiden yritysten omia kokemuksia ja mielipiteitä tapahtumista ja niiden hyödyllisyydestä. Havainnointia käytettiin haastattelun tukena koskien Anuga-messuja. Kirjallisina lähteinä toimivat messujen verkkosivut. Niiltä kerättiin tietoa mm. messukävijöistä, näytteilleasettajista, osallistumisen ehdoista ja hintatasosta. Koko työ toimii käsikirjana pienille suomalaisille yrityksille, jotka suunnittelevat kansainvälisille messuille osallistumista. Tutkimuksen tuloksista koostettiin myös taulukko, jossa vertailtiin messuja eri näkökulmista.
Tutkimuksen mukaan messut ovat hyvä kansainvälistymisen kanava. Molemmat haastateltavat yritykset ovat saaneet ulkomaankauppoja osallistumisen johdosta. Anuga ja Biofach ovat ammattitapahtumina melko varmoja paikkoja saada ammattikontakteja. Grüne Wochessakin käy paljon ammattivieraita, mutta enemmän kuitenkin kuluttajia. Messujen verkkosivuilta selvisi, että osallistuminen koostuu useista kustannuksista ja kaikki palvelut aina jätehuollosta mainontaan maksavat erikseen. Vuokraständien hinnoissa on suuria eroja. Biofachissa halvimman ständin lähtöhintaan kuuluu myös kalusteet, mutta kahdessa muussa tapahtumassa kaikki kalusteet maksavat erikseen. Messut ovat pienelle yritykselle kallis mutta kannattava markkinointikeino. Kauppojen syntyminen vie aikaa, ja yrityksen pitää olla aktiivinen sekä itse tapahtumassa että jälkihoidossa.