PECS-kuvakommunikaation hyödyt autismikuntoutuksessa
Tanttu, Katja (2017)
Tanttu, Katja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158164
Tiivistelmä
Tarkoituksena tällä opinnäytetyöllä oli kartoittaa PECS (Picture exchange communication system) hyötyjä autismikuntoutuksen osana ja tätä kautta kehittää autismikuntoutusta. Opinnäytetyön menetelmänä on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Mukaan valikoitui 25 tutkimusta tai artikkelia, jotka vastasivat tutkimuskysymykseen.
PECS-kuvakommunikaatio on Frost Lorin ja Andy Bondyn kehittämä kuvanvaihtoon perustuva strukturoitu kuuteen eri etenemisvaiheeseen jaettu kuvakommunikointi menetelmä puhumattomille autisminkirjon häiriöisille. Ensimmäisessä vaiheessa PECS-kuvakommunikaatiota opetellaan esittämään yksinkertainen vaatimus kuvakortilla luoden vahva motivaatio, tarve asian saamiselle. PECS etenee kommunikointikansion käytön opettelun kautta kokonaisten lauseiden ja kommentoinnin esittämiseen kuvien avulla. Kaikissa tutkimuksissa PECS osoitti toimivuutensa tässä käyttötarkoituksessa.
Tutkimuksissa nousi esiin PECS-kuvakommunikaation hyötyinä vuorovaikutustaitojen kehittyminen ja spontaanin kanssakäymisen lisääntyminen myös ikätovereiden kesken. Puhuttujen sanojen lisääntymistä raportoitiin PECS-intervention jälkeen osassa tutkimuksista. Pienessä osassa tutkimuksia havaittiin myös haastavan käyttäytymisen vähenemistä. Tutkimustulokset eivät olleet aina yhdenmukaisia ja tämä kuvastaa selkeästi autisminkirjolaisten monimuotoisuutta ryhmänä.
PECS-kuvakommunikaation rinnalle tarvitaan paljon muita vaihtoehtoisia puhetta korvaavia tai sen rinnalla toimivia menetelmiä, joita voidaan soveltaa yhdessä tai erikseen kunkin yksilöllisen tarpeen mukaan. PECS-kuvakommunikaation vaikutusta erityisesti haastavan käyttäytymisen malleihin kannattaa kuitenkin edelleen tutkia.
PECS-kuvakommunikaatio on Frost Lorin ja Andy Bondyn kehittämä kuvanvaihtoon perustuva strukturoitu kuuteen eri etenemisvaiheeseen jaettu kuvakommunikointi menetelmä puhumattomille autisminkirjon häiriöisille. Ensimmäisessä vaiheessa PECS-kuvakommunikaatiota opetellaan esittämään yksinkertainen vaatimus kuvakortilla luoden vahva motivaatio, tarve asian saamiselle. PECS etenee kommunikointikansion käytön opettelun kautta kokonaisten lauseiden ja kommentoinnin esittämiseen kuvien avulla. Kaikissa tutkimuksissa PECS osoitti toimivuutensa tässä käyttötarkoituksessa.
Tutkimuksissa nousi esiin PECS-kuvakommunikaation hyötyinä vuorovaikutustaitojen kehittyminen ja spontaanin kanssakäymisen lisääntyminen myös ikätovereiden kesken. Puhuttujen sanojen lisääntymistä raportoitiin PECS-intervention jälkeen osassa tutkimuksista. Pienessä osassa tutkimuksia havaittiin myös haastavan käyttäytymisen vähenemistä. Tutkimustulokset eivät olleet aina yhdenmukaisia ja tämä kuvastaa selkeästi autisminkirjolaisten monimuotoisuutta ryhmänä.
PECS-kuvakommunikaation rinnalle tarvitaan paljon muita vaihtoehtoisia puhetta korvaavia tai sen rinnalla toimivia menetelmiä, joita voidaan soveltaa yhdessä tai erikseen kunkin yksilöllisen tarpeen mukaan. PECS-kuvakommunikaation vaikutusta erityisesti haastavan käyttäytymisen malleihin kannattaa kuitenkin edelleen tutkia.