Osallisuus päiväkodissa : Kuinka lasten osallisuus toteutuu kasvattajien näkökulmasta
Ojala, Mari (2017)
Ojala, Mari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158162
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada kasvattajat pohtimaan lasten osallisuutta sekä saada heidät näkemään lasten osallisuuden merkitys päiväkodin arjessa. Tutkimuksen tehtävänä oli tarkastella, kuinka kasvattajat kokevat osallisuuden, miten lasten osallisuus näkyy päiväkodin arjessa ja kuinka sitä voisi vielä kehittää.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Opinnäytetyöhön osallistui kolmesta eri päiväkodista työntekijöitä, jotka työskentelevät 3–6-vuotiaiden ryhmissä. Aineisto kerättiin keväällä 2017 haastattelemalla kahta työntekijää, ja kaksi haastateltavista vastasi kirjallisesti haastattelukaavakkeeseen.
Tulokset osoittivat, millä tasolla lasten osallisuus toteutuu päiväkodin perustoiminnoissa. Tuloksista nousi esille, että lapset pääsevä vaikuttamaan arjen toimintoihin ja itseään koskeviin asioihin. Lapsia kannustettiin omatoimisuuteen ja heidät otettiin mukaan suunnittelemaan, sekä toteuttamaan eri toimintoja. Osallisuutta voisi päiväkodeissavielä lisätä ottamalla lapset enemmän mukaan toimintojen suunnitteluun, sekä lapset voisivat opettaa toisilleen erilaisia taitoja. Tuloksista kävi ilmi, että lasten osallisuutta ja sen merkitystä on pohdittu päiväkodeissa ja kasvattajat kertoivat toteuttavansa lapsilta tulleita ideoita. Osallisuuden idea on, että lapset ovat itse tietoisia vaikuttamisen mahdollisuuksistaan. Toivottavasti tulosten ja johtopäätösten nostaminen kasvattajien tietoisuuteen kehittää päiväkotien arkea kohti osallisempaa varhaiskasvatusta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Opinnäytetyöhön osallistui kolmesta eri päiväkodista työntekijöitä, jotka työskentelevät 3–6-vuotiaiden ryhmissä. Aineisto kerättiin keväällä 2017 haastattelemalla kahta työntekijää, ja kaksi haastateltavista vastasi kirjallisesti haastattelukaavakkeeseen.
Tulokset osoittivat, millä tasolla lasten osallisuus toteutuu päiväkodin perustoiminnoissa. Tuloksista nousi esille, että lapset pääsevä vaikuttamaan arjen toimintoihin ja itseään koskeviin asioihin. Lapsia kannustettiin omatoimisuuteen ja heidät otettiin mukaan suunnittelemaan, sekä toteuttamaan eri toimintoja. Osallisuutta voisi päiväkodeissavielä lisätä ottamalla lapset enemmän mukaan toimintojen suunnitteluun, sekä lapset voisivat opettaa toisilleen erilaisia taitoja. Tuloksista kävi ilmi, että lasten osallisuutta ja sen merkitystä on pohdittu päiväkodeissa ja kasvattajat kertoivat toteuttavansa lapsilta tulleita ideoita. Osallisuuden idea on, että lapset ovat itse tietoisia vaikuttamisen mahdollisuuksistaan. Toivottavasti tulosten ja johtopäätösten nostaminen kasvattajien tietoisuuteen kehittää päiväkotien arkea kohti osallisempaa varhaiskasvatusta.