Oriveden avoimen varhaiskasvatuksen kehittäminen
Reuna, Miia (2017)
Reuna, Miia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158151
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda esille Oriveden tämänhetkinen avoimen varhaiskasvatuksen tarjonta ja osoittaa, miten ennaltaehkäisevä työote näkyy siinä. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen järjestämä avoin kerhotoiminta monipuolistaisi Oriveden avointa varhaiskasvatusta.
Tutkimukseen osallistui kolme työntekijää. He olivat avointa varhaiskasvatusta Orivedellä toteuttavien eri tahojen edustajia. Lisäksi tutkimukseen osallistui kahdesta eri lähikunnasta varhaiskasvatuksen avoimen kerhotoiminnan neljä lastentarhanopettajaa ja yksi varhaiskasvatuksen kehittämispäällikkö. Tutkimuksen aineisto kerättiin avoimilla kysymyksillä ja haastattelemalla. Kaikilta tutkimukseen valituilta saatiin vastaukset. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, ja aineiston sisällönanalyysi tehtiin aineistolähtöisesti.
Tutkimuksen tulosten mukaan Orivedellä avointa varhaiskasvatusta on saatavilla niin lapsille kuin perheille suunnattuina kerhotoimintoina, joiden sisällöissä painottuvat kunkin järjestäjän omat toiminnan tavoitteet ja arvot. Oriveden avoin varhaiskasvatus on matalan kynnyksen palvelua, jossa mahdollistuvat vanhemmuuden tukeminen, yhdessä tekeminen, verkostotyö, tavoitteellisuus, asiakaslähtöisyys ja vertaistuki. Varhaiskasvatuksen järjestämän avoimen kerhotoiminnan avulla monipuolistettaisiin lapsille suunnattua kerhotoimintaa ja lisättäisiin lapsen yksilöllisen kasvun tukemista sekä mahdollistettaisiin varhainen puuttuminen.
Tutkimukseen osallistui kolme työntekijää. He olivat avointa varhaiskasvatusta Orivedellä toteuttavien eri tahojen edustajia. Lisäksi tutkimukseen osallistui kahdesta eri lähikunnasta varhaiskasvatuksen avoimen kerhotoiminnan neljä lastentarhanopettajaa ja yksi varhaiskasvatuksen kehittämispäällikkö. Tutkimuksen aineisto kerättiin avoimilla kysymyksillä ja haastattelemalla. Kaikilta tutkimukseen valituilta saatiin vastaukset. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, ja aineiston sisällönanalyysi tehtiin aineistolähtöisesti.
Tutkimuksen tulosten mukaan Orivedellä avointa varhaiskasvatusta on saatavilla niin lapsille kuin perheille suunnattuina kerhotoimintoina, joiden sisällöissä painottuvat kunkin järjestäjän omat toiminnan tavoitteet ja arvot. Oriveden avoin varhaiskasvatus on matalan kynnyksen palvelua, jossa mahdollistuvat vanhemmuuden tukeminen, yhdessä tekeminen, verkostotyö, tavoitteellisuus, asiakaslähtöisyys ja vertaistuki. Varhaiskasvatuksen järjestämän avoimen kerhotoiminnan avulla monipuolistettaisiin lapsille suunnattua kerhotoimintaa ja lisättäisiin lapsen yksilöllisen kasvun tukemista sekä mahdollistettaisiin varhainen puuttuminen.