Ideasta äänitteeksi : musiikkituotannon eri vaiheet ja roolit
Kaski, Lauri (2017)
Kaski, Lauri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158141
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on tarkoituksena tutkia eri vaiheita ja käytäntöjä musiikkituotannossa. Työssä käydään läpi kaikki modernin musiikkituotannon keskeisimmät vaiheet. Tarkastelussa on kappaleen ideointia ja sävellystä sekä myös esituotantoa, äänitystä, miksausta ja masterointia. Opinnäytteessä pohditaan myös erilaisten musiikkityylien välisiä eroja, sekä erilaisten tuotantoroolien merkitystä tuotantoprosessissa. Vaikuttavatko pienet erot tuotannoissa lopputulokseen?
Opinnäytetyössä kirjoittaja pohtii myös oman musiikintuotantoprosessinsa vaiheita ja esittelee erilaisia sävellys- ja tuotantotapoja. Työn lopussa on analysoitu kolmen eri kappaleen tuotantoprosessit teknisestä- ja sisällöllisestä näkökulmasta. Analyysit ovat säveltäjän, äänittäjän, tuottajan ja miksaajan näkökulmasta kirjoitettuja. Kirjoittaja on toiminut näissä kappaleissa useissa eri tuotantorooleissa. Tässä työssä kirjoittaja avaa myös oman mainosmusiikkinsa menestymistä ja asiakkailta saamaansa palautetta, sekä työllistymismahdollisuuksiaan alalla.
Mediaosana tässä työssä toimii kirjoittajan säveltämä yksi bändikappale ja kaksi mainosmusiikkituotantoa.
Opinnäytetyössä kirjoittaja pohtii myös oman musiikintuotantoprosessinsa vaiheita ja esittelee erilaisia sävellys- ja tuotantotapoja. Työn lopussa on analysoitu kolmen eri kappaleen tuotantoprosessit teknisestä- ja sisällöllisestä näkökulmasta. Analyysit ovat säveltäjän, äänittäjän, tuottajan ja miksaajan näkökulmasta kirjoitettuja. Kirjoittaja on toiminut näissä kappaleissa useissa eri tuotantorooleissa. Tässä työssä kirjoittaja avaa myös oman mainosmusiikkinsa menestymistä ja asiakkailta saamaansa palautetta, sekä työllistymismahdollisuuksiaan alalla.
Mediaosana tässä työssä toimii kirjoittajan säveltämä yksi bändikappale ja kaksi mainosmusiikkituotantoa.