ST-urakkamalli rakennetussa ympäristössä : Case: Kehä I, Keilaniemi
Lähteenmäki, Jere (2017)
Lähteenmäki, Jere
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158138
Tiivistelmä
Espoon Keilaniemen Kehä I:sen liittymään toteutetaan 440 metrin pituinen tunneli ja kaksi uutta eritasoliittymää. Tunnelin eteläpäähän rakennetaan suuntaisliittymä Keilaniemen ja Länsiväylän välistä liikennettä varten. Tunnelin pohjoispäähän rakennetaan Otasolmun kiertoeritasoliittymä. Hanke sisältää myös tunnelin telematiikkaa ja neljän tornirakennuksen esirakentamista. Ympäristön kallio ja vesistö luovat erityistarpeita hankkeen urakoinnissa ja rakenteiden valinnassa.
ST-urakkamalli on soveltuvuudeltaan vaativa tiiviissä rakennetussa ympäristössä. Urakkamallille ominaisille innovaatioille ei jää tilaa, mutta se ei ollut intressinä mallia valittaessa. Keilaniemen parannushanke on osa isompaa kokonaisuutta. Jos Länsimetro olisi liikennöinyt alkuperäisessä suunnitellussa aikataulussaan, olisi Keilaniemen urakointi ollut lähes mahdotonta. ST-urakkamalli oli ainoa vaihtoehto, jolla pystyttiin urakointi käynnistämään ilman kehitysvaiheen tuomaa viiveaikaa.
Monialaisessa hankkeessa tärkeäksi nousee osapuolten vuoropuhelu. Hankkeen eri osat ovat riippuvaisia toisistaan ja niiden yhteensovittaminen edellyttää tehokasta tiedonkulkua. Tätä ovat helpottaneet kokoukset, yhteyshenkilöt sekä tietomallipalvelin, jossa pystytään sovittamaan ja sitomaan malleja keskenään. Suunnittelun ristiriitojen välttämiseksi edellytetään jo tiesuunnitelmalta kannanottoja teknisiin ratkaisuihin.
Urakka vilkkaasti liikennöivällä ja asutetulla alueella herättää paljon keskustelua. Tiedottamisessa noudatetaan Maankäyttö- ja rakennuslainsäädäntöä. Runsas tiedottaminen on osa hyvää hallintokäytäntöä ja voi onnistuessaan helpottaa sillan rakentamista asianosaisen ja rakentajan välillä.
Tämä työ kokoaa hankkeen keskeisiä haasteita ja ratkaisuja. Teknisiin yksityiskohtiin ei tutkimuksessa keskitytä yleistä havainnollistamista lukuun ottamatta. Pääpaino työssä on yleisissä toimintatavoissa.
ST-urakkamalli on soveltuvuudeltaan vaativa tiiviissä rakennetussa ympäristössä. Urakkamallille ominaisille innovaatioille ei jää tilaa, mutta se ei ollut intressinä mallia valittaessa. Keilaniemen parannushanke on osa isompaa kokonaisuutta. Jos Länsimetro olisi liikennöinyt alkuperäisessä suunnitellussa aikataulussaan, olisi Keilaniemen urakointi ollut lähes mahdotonta. ST-urakkamalli oli ainoa vaihtoehto, jolla pystyttiin urakointi käynnistämään ilman kehitysvaiheen tuomaa viiveaikaa.
Monialaisessa hankkeessa tärkeäksi nousee osapuolten vuoropuhelu. Hankkeen eri osat ovat riippuvaisia toisistaan ja niiden yhteensovittaminen edellyttää tehokasta tiedonkulkua. Tätä ovat helpottaneet kokoukset, yhteyshenkilöt sekä tietomallipalvelin, jossa pystytään sovittamaan ja sitomaan malleja keskenään. Suunnittelun ristiriitojen välttämiseksi edellytetään jo tiesuunnitelmalta kannanottoja teknisiin ratkaisuihin.
Urakka vilkkaasti liikennöivällä ja asutetulla alueella herättää paljon keskustelua. Tiedottamisessa noudatetaan Maankäyttö- ja rakennuslainsäädäntöä. Runsas tiedottaminen on osa hyvää hallintokäytäntöä ja voi onnistuessaan helpottaa sillan rakentamista asianosaisen ja rakentajan välillä.
Tämä työ kokoaa hankkeen keskeisiä haasteita ja ratkaisuja. Teknisiin yksityiskohtiin ei tutkimuksessa keskitytä yleistä havainnollistamista lukuun ottamatta. Pääpaino työssä on yleisissä toimintatavoissa.