Kulmarummun modernisointi
Paloniemi, Santeri (2017)
Paloniemi, Santeri
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705148097
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705148097
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi oululainen Insinööritoimisto Kone-Konstat Oy, joka puolestaan oli saanut työn UPM Kaukaan paperitehtaalta Lappeenrannasta. Opinnäytetyö tehtiin kevään 2017 aikana. Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa paperitehtaan kuitupuukuljettimella sijaitsevan kulmarummun kestävyyttä. Nykyinen kulmarumpu ei ollut kestänyt kuitupuiden aiheuttamia rasituksia ja oli näin ollen rikkoontunut. Tarkoituksena oli parantaa kulmarummun kestävyyttä pienin ja helposti toteutettavin muutoksin asiakkaan toiveen mukaan, jolloin linjastoa ei tarvitsisi seisottaa pitkää aikaa ja tällöin säästyisi pitkästä työseisokista aiheutuvat tuotantotappiot.
Työssä lähdettiin liikkeelle syventymällä käytössä ilmenneisiin ongelmiin ja suunniteltiin, miten nämä ongelmat korjattaisiin. Työssä keskityttiin kulmarummun vastinlevyyn, joka oli ajan saatossa rikkoontunut kuitupuiden iskiessä siihen yhtäjaksoisesti ajon aikana.
Työn toteutus aloitettiin tekemällä suunnitelma parannuksista, joilla käytössä ilmentyneet ongelmat korjattaisiin. Käytännön työ aloitetiin tekemällä vastin- ja vaimennuslevystä muodostuvat 3D-mallit laskenta-analyysejä varten. Seuraavaksi laskettiin kulmarummun vastinlevyyn kohdistuvat kuormitukset. Ensimmäisessä laskenta-analyysissä simuloitiin lähtötilanteessa vastinlevyyn syntyneitä jännityksiä. Toinen laskenta-analyysi tehtiin uudelleen suunnitellulla rakenteella ja tästä saatuja tuloksia verrattiin ensimmäiseen analyysiin. Analyyseistä saatujen tulosten avulla perusteltiin muutosten tuomat hyödyt laitteelle.
Opinnäytetyö eteni suunnitelmien mukaan ilman suurempia ongelmia ja työn tavoitteisiin päästiin. Pieniä ongelmia oli simulointiohjelmisto Autodesk Simulation Mechanicalia käytettäessä. Työssä saatiin tehtyä suunnitelma, jonka mukaan asiakas voi parantaa kulmarummun kestävyyttä ja käyttöikää huomattavasti hinta-/laatusuhteeltaan toimivin ratkaisuin. Työssä tehtyjä parannuksia ei toteutettu työn aikana, joten käytännön toimivuutta ei päästy tarkastelemaan. Työn käytännön toteutus jää asiakkaan vastuulle.
Työssä lähdettiin liikkeelle syventymällä käytössä ilmenneisiin ongelmiin ja suunniteltiin, miten nämä ongelmat korjattaisiin. Työssä keskityttiin kulmarummun vastinlevyyn, joka oli ajan saatossa rikkoontunut kuitupuiden iskiessä siihen yhtäjaksoisesti ajon aikana.
Työn toteutus aloitettiin tekemällä suunnitelma parannuksista, joilla käytössä ilmentyneet ongelmat korjattaisiin. Käytännön työ aloitetiin tekemällä vastin- ja vaimennuslevystä muodostuvat 3D-mallit laskenta-analyysejä varten. Seuraavaksi laskettiin kulmarummun vastinlevyyn kohdistuvat kuormitukset. Ensimmäisessä laskenta-analyysissä simuloitiin lähtötilanteessa vastinlevyyn syntyneitä jännityksiä. Toinen laskenta-analyysi tehtiin uudelleen suunnitellulla rakenteella ja tästä saatuja tuloksia verrattiin ensimmäiseen analyysiin. Analyyseistä saatujen tulosten avulla perusteltiin muutosten tuomat hyödyt laitteelle.
Opinnäytetyö eteni suunnitelmien mukaan ilman suurempia ongelmia ja työn tavoitteisiin päästiin. Pieniä ongelmia oli simulointiohjelmisto Autodesk Simulation Mechanicalia käytettäessä. Työssä saatiin tehtyä suunnitelma, jonka mukaan asiakas voi parantaa kulmarummun kestävyyttä ja käyttöikää huomattavasti hinta-/laatusuhteeltaan toimivin ratkaisuin. Työssä tehtyjä parannuksia ei toteutettu työn aikana, joten käytännön toimivuutta ei päästy tarkastelemaan. Työn käytännön toteutus jää asiakkaan vastuulle.