Yhteisöllinen oppiminen : Tiimipedagogiikka Nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaajien koulutuksessa
Isokangas, Jukka (2017)
Isokangas, Jukka
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705148057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705148057
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on Seurakuntaopiston tiimioppimisen mallin kehittäminen. Tiimioppimisen mallia on alettu toteuttaa syyslukukaudella 2016. Tiimioppimisen malli on Tiimiakatemian kehittämä pedagoginen malli lähinnä kaupallisen alan koulutuksiin. Sen pohjalta Seurakuntaopistolla on aloitettu tiimioppimisen mallin kehittäminen ja käyttö.
Tarkoituksena on kouluttaa nuoriso-ja vapaa-ajanohjaajia pedagogiikalla jossa keskiössä on oppimis-prosessin omistajuuden painopisteen siirtyminen enemmän opiskelijalle itselleen ja todelliset työelämä-lähtöiset projektit. Tiimioppimisen mallissa oppiminen tapahtuu todellisia työelämäprojekteja tekemällä, yhdistettynä perustelluissa kohdin tiedonhankintaan ja teoriaopetukseen.
Tutkimuksessa on käytetty materiaalina kyselyä, havainnointia, kehittämispäiviä ja henkilökohtaisia haastatteluita. Tutkimuksessa on analysoitu opiskelijoilta näillä menetelmillä saatua tietoa. Tutkimus on lähinnä kehittämistyöhön tarkoitettu arviointitutkimus.
Tiimioppimisen mallin kehittäminen on varsin alkutekijöissään. Tästä syystä tämän tutkimuksen tarkoituksena on löytää oleelliset tiimioppimisen mallin kehittämishaasteet ja ongelmakohdat. Tutkimuksen johtopäätökset tulevat toimimaan lähtökohtina tiimioppimisen mallin jatkuvaan kehittämistyöhön
Työn tilaaja on Kirkkopalvelut ry. Seurakuntaopisto on Kirkkopalvelut ry:n koulutustoimintaa toteuttava oppilaitos.
Tarkoituksena on kouluttaa nuoriso-ja vapaa-ajanohjaajia pedagogiikalla jossa keskiössä on oppimis-prosessin omistajuuden painopisteen siirtyminen enemmän opiskelijalle itselleen ja todelliset työelämä-lähtöiset projektit. Tiimioppimisen mallissa oppiminen tapahtuu todellisia työelämäprojekteja tekemällä, yhdistettynä perustelluissa kohdin tiedonhankintaan ja teoriaopetukseen.
Tutkimuksessa on käytetty materiaalina kyselyä, havainnointia, kehittämispäiviä ja henkilökohtaisia haastatteluita. Tutkimuksessa on analysoitu opiskelijoilta näillä menetelmillä saatua tietoa. Tutkimus on lähinnä kehittämistyöhön tarkoitettu arviointitutkimus.
Tiimioppimisen mallin kehittäminen on varsin alkutekijöissään. Tästä syystä tämän tutkimuksen tarkoituksena on löytää oleelliset tiimioppimisen mallin kehittämishaasteet ja ongelmakohdat. Tutkimuksen johtopäätökset tulevat toimimaan lähtökohtina tiimioppimisen mallin jatkuvaan kehittämistyöhön
Työn tilaaja on Kirkkopalvelut ry. Seurakuntaopisto on Kirkkopalvelut ry:n koulutustoimintaa toteuttava oppilaitos.