Palvelumuotoilua : Huomisen matkailukohde -erikoistumiskoulutus
Leinonen, Merja (2017)
Leinonen, Merja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705138014
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705138014
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä seurataan uuden palvelutuotteen muodostumista ja tuontia markkinoille analysoiden sekä osittain osallistuen sen kulkuun. Palvelun muodostumista on tarkasteltu palvelumuotoilun teorian pohjalta. Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää miten palvelumuotoilu hyödyntää koulutuspalveluiden tuottamista sekä selkeyttää palvelutuottajan prosesseja sujuvammaksi. Palvelun tuottajana on Tampereen ammattikorkeakoulun täydennyskoulutus TAMK EDU ja palvelutuote on erikoistumiskoulutus. Erikoistumiskoulutukset ovat uusi koulutusmuoto korkeakouluissa.
Opinnäytetyössä käydään palvelumuotoilun teorian mukaiset prosessit vaihe vaiheelta läpi peilaten rinnalla käytännön esimerkkiä. Asiakaslähtöisyys ja käyttäjän ottaminen mukaan palvelun suunnitteluun on avain asemassa palvelumuotoilussa. Tutkimuksellinen osuus tässä opinnäytetyössä liittyi erikoistumiskoulutuksen markkinointistrategian suunnitteluun sekä suunnitellun koulutuksen sisällön painopisteiden selvitykseen tulevilta käyttäjiltä. Tämä tutkimus toteutettiin laadullisin ja määrällisin tutkimuskeinoin.
Erikoistumiskoulutusten tuonti markkinoille on monimutkainen prosessi, joten sisäiset prosessit on hyvä miettiä tarkkaan. Erikoistumiskoulutusten suunnittelussa oman haasteensa tuo laaja toteuttajakenttä. Palvelun suunnittelussa on mukana yksittäisen ammattikorkeakoulun lisäksi valtakunnallinen ammattikorkeakouluverkosto, työ- ja elinkeinoelämän edustajat ja rahoittajana osittain valtio. TAMK EDUN rooli korostuu eri osapuolien yhteen saattamisessa ja suunnittelutyön koordinoinnissa.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli jäsennellä projektia palvelumuotoilun keinoin, jotta TAMK EDU koordinoijana olisi helpompi prosessoida näiden koulutusten vienti käyttäjille. Vaarana on, että itse asia, käyttäjälähtöisen palvelun tuottaminen unohtuu verkostojen syövereihin. Opinnäytetyön tarkoitus on antaa palvelumuotoilukeinoin suuntaa TAMK EDUn tuottamien koulutusten prosessointiin, unohtamatta asiakasta.
Opinnäytetyössä käydään palvelumuotoilun teorian mukaiset prosessit vaihe vaiheelta läpi peilaten rinnalla käytännön esimerkkiä. Asiakaslähtöisyys ja käyttäjän ottaminen mukaan palvelun suunnitteluun on avain asemassa palvelumuotoilussa. Tutkimuksellinen osuus tässä opinnäytetyössä liittyi erikoistumiskoulutuksen markkinointistrategian suunnitteluun sekä suunnitellun koulutuksen sisällön painopisteiden selvitykseen tulevilta käyttäjiltä. Tämä tutkimus toteutettiin laadullisin ja määrällisin tutkimuskeinoin.
Erikoistumiskoulutusten tuonti markkinoille on monimutkainen prosessi, joten sisäiset prosessit on hyvä miettiä tarkkaan. Erikoistumiskoulutusten suunnittelussa oman haasteensa tuo laaja toteuttajakenttä. Palvelun suunnittelussa on mukana yksittäisen ammattikorkeakoulun lisäksi valtakunnallinen ammattikorkeakouluverkosto, työ- ja elinkeinoelämän edustajat ja rahoittajana osittain valtio. TAMK EDUN rooli korostuu eri osapuolien yhteen saattamisessa ja suunnittelutyön koordinoinnissa.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli jäsennellä projektia palvelumuotoilun keinoin, jotta TAMK EDU koordinoijana olisi helpompi prosessoida näiden koulutusten vienti käyttäjille. Vaarana on, että itse asia, käyttäjälähtöisen palvelun tuottaminen unohtuu verkostojen syövereihin. Opinnäytetyön tarkoitus on antaa palvelumuotoilukeinoin suuntaa TAMK EDUn tuottamien koulutusten prosessointiin, unohtamatta asiakasta.