Diabeetikkolapsi päivähoidossa : Koulutusprojekti varhaiskasvatushenkilöstölle
Niemi-Korpi, Maria (2017)
Niemi-Korpi, Maria
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127967
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127967
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa varhaiskasvatushenkilöstölle koulutusprojekti tyypin 1 diabetesta sairastavan lapsen hoidosta varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli tarjota varhaiskasva-tushenkilöstölle diabetestietämystä ja ratkaisukeinoja, joita he voivat soveltaa omassa työssään tyypin 1 diabetesta sairastavan lapsen hoitopäivän aikana. Koulutusprojektin toisena tavoitteena oli lisätä alle kouluikäisen, tyypin 1 diabetesta sairastavan lapsen turvallisuutta ja hoidon sujuvuutta esikoulu- ja hoitopäivän aikana.
Koulutusprojektissa suunniteltiin ja toteutettiin koulutus varhaiskasvatushenkilöstölle yhteistyönä Keski-Pohjanmaan keskussairaalan lasten diabeteshoitajan kanssa. Koulutus pidettiin 4.–5.1.2016. Koulutukseen osallistui koko varhaiskasvatushenkilöstö, joista puolet ensimmäisenä ja toinen puoli toisena koulutuspäivänä. Koulutuksen sisältö oli rajattu alle kouluikäisen lapsen diabeteksen hoidon keskeisiin asioihin. Koulutukseen laadittiin koulutusmateriaali. Koulutuksen valmistelussa ja toteutuksessa sovellettiin konstruktivistista oppimiskäsitystä. Varhaiskasvatushenkilöstölle toteutettiin lyhyt kysely, jonka tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatushenkilöstön aikaisempaa tietoperustaa tyypin 1 diabeteksesta. Kyselyn tulosten perusteella koulutukselle varatun ajan puitteissa voitiin keskittyä olemassa olevan tarpeen mukaisiin tyypin 1 diabeteksen hoidon osa-alueisiin.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu diabeteksen ja sen hoidon kokonaisvaltaisesta käsittelemisestä keskittyen tyypin 1 diabeteksen hoitoon lapsella. Tietoperustan toisessa osa-alueessa käsitellään varhaiskasvatusta ja pitkäaikaissairasta lasta varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyöhön sisältyy kooste koulutusprojektista sen eri vaiheissaan sekä raportointi ja arviointi.
Varhaiskasvatushenkilöstö antoi koulutustilaisuuden päätteeksi kirjallisen palautteen, jonka mukaan henkilöstö koki koulutuksen tarpeelliseksi ja tärkeäksi. Koulutusprojektin arvioinnissa käytettiin varhaiskasvatushenkilöstön, varhaiskasvatuspäällikön ja lasten diabeteshoitajan antamaa kirjallista palautetta sekä projektin arvioinnissa käytettävää aineistoa.
Koulutusprojektissa suunniteltiin ja toteutettiin koulutus varhaiskasvatushenkilöstölle yhteistyönä Keski-Pohjanmaan keskussairaalan lasten diabeteshoitajan kanssa. Koulutus pidettiin 4.–5.1.2016. Koulutukseen osallistui koko varhaiskasvatushenkilöstö, joista puolet ensimmäisenä ja toinen puoli toisena koulutuspäivänä. Koulutuksen sisältö oli rajattu alle kouluikäisen lapsen diabeteksen hoidon keskeisiin asioihin. Koulutukseen laadittiin koulutusmateriaali. Koulutuksen valmistelussa ja toteutuksessa sovellettiin konstruktivistista oppimiskäsitystä. Varhaiskasvatushenkilöstölle toteutettiin lyhyt kysely, jonka tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatushenkilöstön aikaisempaa tietoperustaa tyypin 1 diabeteksesta. Kyselyn tulosten perusteella koulutukselle varatun ajan puitteissa voitiin keskittyä olemassa olevan tarpeen mukaisiin tyypin 1 diabeteksen hoidon osa-alueisiin.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu diabeteksen ja sen hoidon kokonaisvaltaisesta käsittelemisestä keskittyen tyypin 1 diabeteksen hoitoon lapsella. Tietoperustan toisessa osa-alueessa käsitellään varhaiskasvatusta ja pitkäaikaissairasta lasta varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyöhön sisältyy kooste koulutusprojektista sen eri vaiheissaan sekä raportointi ja arviointi.
Varhaiskasvatushenkilöstö antoi koulutustilaisuuden päätteeksi kirjallisen palautteen, jonka mukaan henkilöstö koki koulutuksen tarpeelliseksi ja tärkeäksi. Koulutusprojektin arvioinnissa käytettiin varhaiskasvatushenkilöstön, varhaiskasvatuspäällikön ja lasten diabeteshoitajan antamaa kirjallista palautetta sekä projektin arvioinnissa käytettävää aineistoa.