Moniääninen tallenne baritonitorvella
Sydänmetsä, Eero (2017)
Sydänmetsä, Eero
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127930
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127930
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella moniäänisen tallenteen tekemistä yhden ihmisen projektina. Tutkittavia kohteita olivat teoksilta odotettavat tai vaadittavat asiat, käytettävät työvälineet ja menetelmät sekä työtilat, sekä prosessin hyödyllisyys muusikon oman osaamisen kehittämisen välineenä.
Projektin aikana tultiin siihen tulokseen, että lähes kaikilta löytyvien älypuhelinten ja tablettien käyttö on mahdollista, osin jopa sujuvaa, mutta laadukkaan lopputuloksen saamiseksi epäkäytännöllistä. Studiotyöskentelyn kaltainen toimintatapa osoittautui tehokkaimmaksi laadukkaan äänitteen luomisessa, vaikka käytössä olisikin vain pieni ns. ”kotistudio”. Teokselta odotettavat seikat jäivät lopulta vähemmälle huomiolle, koska valitut sovitukset olivat neljän tai useamman soittajan kamarimusiikkiteoksia. Ne toimivat siis sellaisenaan hyvin.
Prosessin laajempi hyöty muusikon itsensä kehittämisen kannalta on selkeä. Oman soiton analysointi on tehokkaampaa ja helpompaa äänitettä kuunnellessa, kuin soiton aikana. Jatkossa vastaava tallenteiden tekeminen kannattaisi ottaa osaksi omaa harjoittelurutiinia. Oman osaamisen kehittämisen kannalta kuulee täysin uusia asioita. Tallenteen tekemiseen tarvitaan myös taitoja laajalta alueelta, ja niiden ylläpitämisestä on hyötyä nykypäivän muusikolle.
Projektin aikana tultiin siihen tulokseen, että lähes kaikilta löytyvien älypuhelinten ja tablettien käyttö on mahdollista, osin jopa sujuvaa, mutta laadukkaan lopputuloksen saamiseksi epäkäytännöllistä. Studiotyöskentelyn kaltainen toimintatapa osoittautui tehokkaimmaksi laadukkaan äänitteen luomisessa, vaikka käytössä olisikin vain pieni ns. ”kotistudio”. Teokselta odotettavat seikat jäivät lopulta vähemmälle huomiolle, koska valitut sovitukset olivat neljän tai useamman soittajan kamarimusiikkiteoksia. Ne toimivat siis sellaisenaan hyvin.
Prosessin laajempi hyöty muusikon itsensä kehittämisen kannalta on selkeä. Oman soiton analysointi on tehokkaampaa ja helpompaa äänitettä kuunnellessa, kuin soiton aikana. Jatkossa vastaava tallenteiden tekeminen kannattaisi ottaa osaksi omaa harjoittelurutiinia. Oman osaamisen kehittämisen kannalta kuulee täysin uusia asioita. Tallenteen tekemiseen tarvitaan myös taitoja laajalta alueelta, ja niiden ylläpitämisestä on hyötyä nykypäivän muusikolle.