"Kun lapsi tarvitsee tuen aina." : Puhehäiriöihin tukea tarvitsevan lapsen kuntoutus vuorohoidossa
Mäkipää, Tanja (2017)
Mäkipää, Tanja
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127922
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127922
Tiivistelmä
Puhehäiriöihin tukea tarvitsevan lapsen kuntoutusta vuorohoidossa on tutkittu melko vähän. Pulmia on havaittavissa jo alle kolmevuotiaiden lasten puheessa. Kuitenkin niihin puututaan pääosin vasta lapsen ollessa 4–5 -vuotias. Aihe opinnäytetyöhön nousi arjen varhaiskasvatustyöstä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää vuorohoidossa puhehäiriöihin tukea tarvitsevien lasten kuntoutukseen käytettäviä keinoja eräässä eteläsavolaisessa kunnassa. Tutkimuskysymysten avulla haettiin vastausta siihen, miten kuntoutusta järjestetään vuorohoidossa, miten se otetaan huomioon hoitovuoron aikana ja etsittiin konkreettisia keinoja puhehäiriöihin tukea tarvitsevien lasten tukemiseen sekä selvitettiin, minkälaisia haasteita kuntoutuksen järjestämiseen liittyy.
Viitekehyksessä käsitellään yleisimpiä vuorohoidossa esiintyviä puheen kehityksen häiriöitä sekä yleisimpiä puhehäiriöihin käytössä olevia tukimuotoja. Opinnäytetyön tutkimus oli laadullinen. Menetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja haastattelut tehtiin yksilöhaastatteluina. Haastateltavia oli yhteensä yhdeksän, kolmesta eri ammattikunnasta. Haastattelut tehtiin marraskuun 2016 ja tammikuun 2017 välisenä aikana.
Tutkimuksen mukaan puhehäiriöihin tukea tarvitsevien lasten kuntoutusta järjestetään kaikissa vuorohoitoyksiköissä, mutta järjestämistavat vaihtelevat yksiköittäin. Osassa yksiköistä oltiin sitä mieltä, että kuntoutus painottuu päiväaikaan, kun taas osassa kuntoutusta miellettiin järjestettävän myös muina aikoina. Puhehäiriöihin tukea tarvitsevan lapsen kuntoutuksen menetelminä mainittiin mm. tukiviittomien, kuvien ja esineiden käyttö sekä mallintaminen, selkeästi puhuminen, toistaminen ja leikki. Leikki ajateltiin tärkeäksi tukimuodoksi vertaistuen ja mallintamisen sekä vuorovaikutuksen kautta. Myös kasvatushenkilöstön roolia kuntoutettavan lapsen tukemisessa korostettiin.
Viitekehyksessä käsitellään yleisimpiä vuorohoidossa esiintyviä puheen kehityksen häiriöitä sekä yleisimpiä puhehäiriöihin käytössä olevia tukimuotoja. Opinnäytetyön tutkimus oli laadullinen. Menetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja haastattelut tehtiin yksilöhaastatteluina. Haastateltavia oli yhteensä yhdeksän, kolmesta eri ammattikunnasta. Haastattelut tehtiin marraskuun 2016 ja tammikuun 2017 välisenä aikana.
Tutkimuksen mukaan puhehäiriöihin tukea tarvitsevien lasten kuntoutusta järjestetään kaikissa vuorohoitoyksiköissä, mutta järjestämistavat vaihtelevat yksiköittäin. Osassa yksiköistä oltiin sitä mieltä, että kuntoutus painottuu päiväaikaan, kun taas osassa kuntoutusta miellettiin järjestettävän myös muina aikoina. Puhehäiriöihin tukea tarvitsevan lapsen kuntoutuksen menetelminä mainittiin mm. tukiviittomien, kuvien ja esineiden käyttö sekä mallintaminen, selkeästi puhuminen, toistaminen ja leikki. Leikki ajateltiin tärkeäksi tukimuodoksi vertaistuen ja mallintamisen sekä vuorovaikutuksen kautta. Myös kasvatushenkilöstön roolia kuntoutettavan lapsen tukemisessa korostettiin.