Sähköinen tarjoilutilauslomake – organisaation sisäiset palvelut johdon assistentin työssä
Böös, Anniina (2017)
Böös, Anniina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127891
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127891
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Työttömyysvakuutusrahastolle. Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminallinen ja se sisältää projektin aikana luodun produktin. Laadultaan opinnäytetyö on kvalitatiivinen, eli laadullinen. Laadultaan kvalitatiivisessa opinnäytetyössä pyritään ymmärtämään tutkimuksen kohdetta. Toisaalta opinnäytetyö sisältää myös tutkimuksellista otetta toimintatutkimuksen muodossa. Toimintatutkimuksen tarkoituksena on kehittää haluttua toimenpidettä.
Opinnäytetyön ensisijaisena tavoitteena oli luoda sähköinen tarjoilutilauslomake, joka tulisi Työttömyysvakuutusrahaston henkilöstön käyttöön ja rahastossa toimivan assistenteista koostuvan toimistotiimin valvottavaksi. Tarve tämän opinnäytetyön toimeksiannolle syntyi tilanteesta, jossa haluttiin kehittää viestintää henkilöstön, toimistotiimin ja tulosteena tarjoilutilauksia vastaanottavan rahaston rakennuksessa toimivan ravintolan välillä. Sähköisellä tarjoilutilauslomakkeella haluttiin korvata opinnäytetyön aloitushetkellä pelkästään sähköpostin kautta toimiva tarjoilutilaussysteemi.
Sähköistä tarjoilutilauslomaketta varten luotiin myös oma henkilöstön sisäinen markkinointi- ja viestintäkampanja. Tämä kampanja sitoo opinnäytetyön sen syventävään aihepiiriin, eli markkinointiin. Tässä opinnäytetyössä kuvataan kampanjan valmistelun eli vaiheita. Valmis kam-panja koostuu tiedotteista, esitteistä, ja uutta tarjoilutilaussysteemiä varten luoduista ohjekirjoista.
Teoriaosuudeltaan tämä opinnäytetyö käsittelee sisäistä markkinointia, sisäistä viestintää ja aiheeseen olennaisesti liittyvää assistentin työnkuvaa. Taustatietoa teoriaosuuden kokonaisuuksiin on saatu rahaston toimistotiimiin kohdistuvilla henkilöhaastatteluilla ja rahaston henkilökunnalle ja ravintolalle luoduilla pienimuotoisilla kyselyillä.
Opinnäytetyön ensisijaisena tavoitteena oli luoda sähköinen tarjoilutilauslomake, joka tulisi Työttömyysvakuutusrahaston henkilöstön käyttöön ja rahastossa toimivan assistenteista koostuvan toimistotiimin valvottavaksi. Tarve tämän opinnäytetyön toimeksiannolle syntyi tilanteesta, jossa haluttiin kehittää viestintää henkilöstön, toimistotiimin ja tulosteena tarjoilutilauksia vastaanottavan rahaston rakennuksessa toimivan ravintolan välillä. Sähköisellä tarjoilutilauslomakkeella haluttiin korvata opinnäytetyön aloitushetkellä pelkästään sähköpostin kautta toimiva tarjoilutilaussysteemi.
Sähköistä tarjoilutilauslomaketta varten luotiin myös oma henkilöstön sisäinen markkinointi- ja viestintäkampanja. Tämä kampanja sitoo opinnäytetyön sen syventävään aihepiiriin, eli markkinointiin. Tässä opinnäytetyössä kuvataan kampanjan valmistelun eli vaiheita. Valmis kam-panja koostuu tiedotteista, esitteistä, ja uutta tarjoilutilaussysteemiä varten luoduista ohjekirjoista.
Teoriaosuudeltaan tämä opinnäytetyö käsittelee sisäistä markkinointia, sisäistä viestintää ja aiheeseen olennaisesti liittyvää assistentin työnkuvaa. Taustatietoa teoriaosuuden kokonaisuuksiin on saatu rahaston toimistotiimiin kohdistuvilla henkilöhaastatteluilla ja rahaston henkilökunnalle ja ravintolalle luoduilla pienimuotoisilla kyselyillä.