Koneiden työturvallisuusohjekorttien ja käytönopastuksen digitalisointi
Koskilahti, Janne (2017)
Koskilahti, Janne
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117809
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117809
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä suunniteltiin sekä tuotettiin digitalisoinnin tuomia mahdollisuuksia käyttäen koneiden turvallisen käytön ohjeistus. Työhön valittiin kohdekoneiksi opettajien ja oppilaiden haastattelujen perusteella hallitunkki, kierrejousipuristin, paineilmakäyttöinen jarrumäntätyökalu ja kulmahiomakone. Jokaisesta koneesta tuotettiin työturvallisuutta ja käyttöopastusta edistävä opetusvideo. Opinnäytetyön toteutettiin koulutuskeskus Sedu Seinäjoen auto-osastolle.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan työturvallisuuden ja -suojelun perusteita sekä tutustutaan koneiden haittavaikutuksiin. Tutustutaan turvallisuutta edistäviin lainsäädäntöihin alkaen koneiden suunnittelusta ja päättyen niiden käyttöön työpaikoilla. Lisäksi perehdytään opetusvideoiden käyttöön opetuksen tukimateriaalina sekä opetusvideoiden tuottamisen teoriaan.
Teoriaosuuden pohjalta analysoitiin työhön valittujen koneiden käyttöturvallisuutta, erityisiä vaaroja ja haittavaikutuksia. Näiden pohjalta opetusvideon kuvauksen avuksi tuotetiin käsikirjoitus, jossa koneen turvallinen käyttö on selvitetty kattavasti. Käsikirjoituksen mukaan opetusvideot kuvattiin ja editoitiin. Lopuksi suunniteltiin ja toteutettiin QR-koodin avulla opetusvideoiden jakaminen auto-osastolla oppilaille sekä opettajille.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan työturvallisuuden ja -suojelun perusteita sekä tutustutaan koneiden haittavaikutuksiin. Tutustutaan turvallisuutta edistäviin lainsäädäntöihin alkaen koneiden suunnittelusta ja päättyen niiden käyttöön työpaikoilla. Lisäksi perehdytään opetusvideoiden käyttöön opetuksen tukimateriaalina sekä opetusvideoiden tuottamisen teoriaan.
Teoriaosuuden pohjalta analysoitiin työhön valittujen koneiden käyttöturvallisuutta, erityisiä vaaroja ja haittavaikutuksia. Näiden pohjalta opetusvideon kuvauksen avuksi tuotetiin käsikirjoitus, jossa koneen turvallinen käyttö on selvitetty kattavasti. Käsikirjoituksen mukaan opetusvideot kuvattiin ja editoitiin. Lopuksi suunniteltiin ja toteutettiin QR-koodin avulla opetusvideoiden jakaminen auto-osastolla oppilaille sekä opettajille.