Laatujärjestelmän luominen
Kujala, Teemu (2017)
Kujala, Teemu
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117774
Tiivistelmä
Tämän opinnäyteyön tarkoituksena oli päivittää olemassa oleva laatukäsikirja vastaamaan nykytilannetta ja ISO 9001:2015-standardia, sekä läpäisemään laatujärjestelmän sertifiointi. Toimeksiantajana oli Co-Automation Oy.
Tiedonkeruussa käytettiin olemassa olevaa laatukäsikirjaa, haastatteluja, Internetiä, laatukäsikirjaa koskevia standardeja, sekä muuta laatua ja laatukäsikirjaa koskevaa kirjallisuutta. Yrityksen nykyisiä toimintatapoja sekä muuta laatukäsikirjan kannalta oleellista tietoa kaavoitettiin haastattelemalla yrityksen henkilöstöä.
Yrityksellä on tarve uudistaa laatukäsikirjaa uusien entistä suurempien asiakkaiden sekä uusien standardien myötä. Tämänhetkinen laatukäsikirja ei kata standardeja, ei ole sertifioitu eikä kuvaa yrityksen nykytilannetta. Asiakkaiden vaatimuksiin vastaaminen laatua koskevissa asioissa on hankalaa tai mahdotonta ilman standardien perusteella luotua laatujärjestelmää ja hyväksytettyä sertifikaatia. Laatukäsikirjan ja virallisen sertifikaatin olemassaolo myös tuo yritykselle hyvää yleiskuvaa ja houkuttelee uusia asiakkaita.
Laatujärjestelmän luominen on suuri projekti yritykselle, sen myötä mm. toimintatapoja muutetaan yrityksen eri osa-alueiden sisällä samanlaisiksi jokaiselle työntekijälle. Pitkällä tähtäimellä se kuitenkin auttaa yritystä, sillä uusien työntekijöiden on helpompi päästä mukaan yrityksen toimintaan. Myös laatu paranee ja laatutarkkailu helpottuu, kun kaikki tekevät samassa järjestyksessä samalla tavalla.
Opinnäytetyön loputtua Co-Automation Oy:llä on laatujärjestelmä, jonka voi viedä seuraavaan vaiheeseen eli sertifiointiin ja se vastaa laatukäsikirjalle asetettua uusinta yleistä standardia ISO 9001:2015.
Tiedonkeruussa käytettiin olemassa olevaa laatukäsikirjaa, haastatteluja, Internetiä, laatukäsikirjaa koskevia standardeja, sekä muuta laatua ja laatukäsikirjaa koskevaa kirjallisuutta. Yrityksen nykyisiä toimintatapoja sekä muuta laatukäsikirjan kannalta oleellista tietoa kaavoitettiin haastattelemalla yrityksen henkilöstöä.
Yrityksellä on tarve uudistaa laatukäsikirjaa uusien entistä suurempien asiakkaiden sekä uusien standardien myötä. Tämänhetkinen laatukäsikirja ei kata standardeja, ei ole sertifioitu eikä kuvaa yrityksen nykytilannetta. Asiakkaiden vaatimuksiin vastaaminen laatua koskevissa asioissa on hankalaa tai mahdotonta ilman standardien perusteella luotua laatujärjestelmää ja hyväksytettyä sertifikaatia. Laatukäsikirjan ja virallisen sertifikaatin olemassaolo myös tuo yritykselle hyvää yleiskuvaa ja houkuttelee uusia asiakkaita.
Laatujärjestelmän luominen on suuri projekti yritykselle, sen myötä mm. toimintatapoja muutetaan yrityksen eri osa-alueiden sisällä samanlaisiksi jokaiselle työntekijälle. Pitkällä tähtäimellä se kuitenkin auttaa yritystä, sillä uusien työntekijöiden on helpompi päästä mukaan yrityksen toimintaan. Myös laatu paranee ja laatutarkkailu helpottuu, kun kaikki tekevät samassa järjestyksessä samalla tavalla.
Opinnäytetyön loputtua Co-Automation Oy:llä on laatujärjestelmä, jonka voi viedä seuraavaan vaiheeseen eli sertifiointiin ja se vastaa laatukäsikirjalle asetettua uusinta yleistä standardia ISO 9001:2015.