EC-moottori : Elektronisesti ohjattujen moottorien huomioiminen suunnittelussa
Koivula, Tommi (2017)
Koivula, Tommi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117593
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mikä EC-moottori on, miten se toimii ja mihin sitä voidaan käyttää. Työssä pyrittiin määrittelemään juuri sähkösuunnittelun näkökannalta hyödyllisiä ominaisuuksia, kuten vertailu toisiin moottoreihin ja suunnittelijan tarvitsemat tiedot EC-moottorikäyttöön. Työn teoriaosiossa keskityttiin moottorin rakenteeseen sekä toimintaan käytössä. Teoriaosio käsittelee myös erilaisia EC-moottorin säätötapoja.
Työstä saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että käyttämällä EC-moottoria voidaan saavuttaa parempi hyötysuhde moottorikäytössä. Tämä tulos saatiin työssä tehdyllä moottorien vertailulla, jossa EC-moottoria verrattiin muun muassa perinteiseen oikosulkumoottoriin. Vertailu tehtiin siten, että siinä pyrittiin käyttämään saman nimellismomentin omaavia moottoreita. Näiden moottoreiden tehoista tehtiin hyötysuhdevertailu eri kierrosnopeuksilla. Lisäksi tähän työhön tehtiin esimerkkipiirikaaviopohja EC-moottorille.
Vertailuun olisi toki saatu vielä tarkempaa tietoa laboratoriomittauksin, mutta opinnäytetyö toteutettiin kuitenkin valmistajien antamien tietojen sekä moottoreiden tyypillisten hyötysuhdekuvaajien perusteella. Todennus valmistajien lupaamille eduille saataisiinkin selville juuri tekemällä EC-moottorille laboratoriomittauksia. Teorian pohjalta selvisi, että EC-moottoria ei saa tällä hetkellä yli 6 kW:n tehoisena. Tämä johtuu magneettimateriaalin ominaisuuksista.
Työstä saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että käyttämällä EC-moottoria voidaan saavuttaa parempi hyötysuhde moottorikäytössä. Tämä tulos saatiin työssä tehdyllä moottorien vertailulla, jossa EC-moottoria verrattiin muun muassa perinteiseen oikosulkumoottoriin. Vertailu tehtiin siten, että siinä pyrittiin käyttämään saman nimellismomentin omaavia moottoreita. Näiden moottoreiden tehoista tehtiin hyötysuhdevertailu eri kierrosnopeuksilla. Lisäksi tähän työhön tehtiin esimerkkipiirikaaviopohja EC-moottorille.
Vertailuun olisi toki saatu vielä tarkempaa tietoa laboratoriomittauksin, mutta opinnäytetyö toteutettiin kuitenkin valmistajien antamien tietojen sekä moottoreiden tyypillisten hyötysuhdekuvaajien perusteella. Todennus valmistajien lupaamille eduille saataisiinkin selville juuri tekemällä EC-moottorille laboratoriomittauksia. Teorian pohjalta selvisi, että EC-moottoria ei saa tällä hetkellä yli 6 kW:n tehoisena. Tämä johtuu magneettimateriaalin ominaisuuksista.