Ondskan : Ett skriftligt slutarbete om mitt arbete med iscensättningen av monologen Ondskan
Voutila, John (2017)
Voutila, John
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107536
Tiivistelmä
Kirjallisessa opinnäyttelytyössäni kuvastan taiteellisen työni Ondskan työprosessia. Kirjallisen työni sitoo yhteen päätelmät omista kokemuksistani, taiteellisen työni, kokemukset, harjoitusten alussa tehdyt virheet ja mitä jälkikäteen olen ymmärtänyt, tavoitteena sekä muuttaa että parantaa taiteellisen lopullista versiota, sekä Ondskan-esityksen tulevaa kiertuetta.
Tämän kirjallisen työn tavoitteena on selvittää miten yksin aloitettu työ alusta olisi tarvinnut ulkoisen silmän apua. Opettajieni avulla olen saanut mahdollisuuden jatkaa taiteellista prosessia kahden tunnetun teatterikehittäjien ajatuksiin perustuen; teoreetikko Bertolt Brecht ja näyttelijä Konstantin Stanislavskij. Näiden ajatuksista teatterista lähestyn työtapaani eeppisissä ja koetuissa lähestymistavoissa. Kirjallisessa työssäni paneudun myös "tiettyihin olosuhteisiin" sekä omaksun Konstantin Stanislavskijn "maagisen jos" mikä tunnetaan myös nimellä "kuten".
Lopuksi haluan korostaa sitä, miten minulla oli vahva motivaatio käsitellä minun kahta teemaa paha ja väkivalta. Miten päätökseni valita vankila tilaratkaisuksi oli antanut minulle uusia suuntia taiteelliselle työlle ja tuleville projektille, ja miten itse kahden teemani avulla toivon avaavani yleisölle keskeytyksettömän viestinnän ja suoran yhteyden, sekä miten alussa toimin yksin ja lopuksi neljän ulkoisen silmän avulla saavutin iloa, naurua ja kyyneleitä veren, hien ja kyynelten sijaan.
Tämän kirjallisen työn tavoitteena on selvittää miten yksin aloitettu työ alusta olisi tarvinnut ulkoisen silmän apua. Opettajieni avulla olen saanut mahdollisuuden jatkaa taiteellista prosessia kahden tunnetun teatterikehittäjien ajatuksiin perustuen; teoreetikko Bertolt Brecht ja näyttelijä Konstantin Stanislavskij. Näiden ajatuksista teatterista lähestyn työtapaani eeppisissä ja koetuissa lähestymistavoissa. Kirjallisessa työssäni paneudun myös "tiettyihin olosuhteisiin" sekä omaksun Konstantin Stanislavskijn "maagisen jos" mikä tunnetaan myös nimellä "kuten".
Lopuksi haluan korostaa sitä, miten minulla oli vahva motivaatio käsitellä minun kahta teemaa paha ja väkivalta. Miten päätökseni valita vankila tilaratkaisuksi oli antanut minulle uusia suuntia taiteelliselle työlle ja tuleville projektille, ja miten itse kahden teemani avulla toivon avaavani yleisölle keskeytyksettömän viestinnän ja suoran yhteyden, sekä miten alussa toimin yksin ja lopuksi neljän ulkoisen silmän avulla saavutin iloa, naurua ja kyyneleitä veren, hien ja kyynelten sijaan.