Työnantajakuvan muodostuminen ja merkitys ICT-alalla
Laasonen, Johanna (2017)
Laasonen, Johanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107503
Tiivistelmä
Tieto- ja viestintäteknologian alalla useat pienet ja keskisuuret yritykset ovat viime aikoina kasvaneet merkittävästi, mistä johtuen IT-alan osaajista käydään kilpailua. Työnantajakuvan kehittämisellä organisaatiot vahvistavat asemaansa kilpailijoihinsa nähden, houkuttelevat parhaimpia asiantuntijoita ja saavat heidät sitoutumaan yritykseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mistä tekijöistä työnantajakuva muodostuu. Työn toimeksiantaja oli suomalainen nopeasti kasvava IT-palveluyritys Qvantel Finland Oy. Tutkimuksessa selvitettiin, minkälaista työnantajakuvaa yrityksen viestintä tuotti sekä minkälaiseksi potentiaaliset työnhakijat työnantajakuvan kokivat.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Yrityksen viestinnän tuottamaa työnantajakuvaa tutkittiin nettisivujen ja sosiaalisen median aineistojen avulla. Tutkimusaineistoa kerättiin myös haastattelemalla yrityksessä hiljattain aloittaneita työntekijöitä heidän käsityksistään työnantajastaan ennen rekrytointia. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina. Aineiston analysointimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia.
Tutkimuksen perusteella työnantajakuvan muodostumiseen keskeisimmin vaikuttavat tekijät olivat yrityksen maine sekä syntyneet mielikuvat yrityksessä työskentelystä. Aineistosta löytyi seitsemän teemaa, jotka kuvaavat toimeksiantajayrityksen työnantajakuvaa. Yritys on maineelta kasvava edelläkävijäyritys, joka on vielä melko tuntematon. Työskentely yrityksessä on vastuullista, vapaata ja kansainvälistä, ja henkilöstön hyvinvointiin ja urakehitykseen kiinnitetään huomiota. Toimeksiantajayrityksen on hyödyllistä jatkaa työnantajakuvansa kehittämistä ja tunnettuuden lisäämistä pohdinnassa esitettyjen kehittämisehdotusten pohjalta. Tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää alalla työnantajakuvan kehittämiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mistä tekijöistä työnantajakuva muodostuu. Työn toimeksiantaja oli suomalainen nopeasti kasvava IT-palveluyritys Qvantel Finland Oy. Tutkimuksessa selvitettiin, minkälaista työnantajakuvaa yrityksen viestintä tuotti sekä minkälaiseksi potentiaaliset työnhakijat työnantajakuvan kokivat.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Yrityksen viestinnän tuottamaa työnantajakuvaa tutkittiin nettisivujen ja sosiaalisen median aineistojen avulla. Tutkimusaineistoa kerättiin myös haastattelemalla yrityksessä hiljattain aloittaneita työntekijöitä heidän käsityksistään työnantajastaan ennen rekrytointia. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina. Aineiston analysointimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia.
Tutkimuksen perusteella työnantajakuvan muodostumiseen keskeisimmin vaikuttavat tekijät olivat yrityksen maine sekä syntyneet mielikuvat yrityksessä työskentelystä. Aineistosta löytyi seitsemän teemaa, jotka kuvaavat toimeksiantajayrityksen työnantajakuvaa. Yritys on maineelta kasvava edelläkävijäyritys, joka on vielä melko tuntematon. Työskentely yrityksessä on vastuullista, vapaata ja kansainvälistä, ja henkilöstön hyvinvointiin ja urakehitykseen kiinnitetään huomiota. Toimeksiantajayrityksen on hyödyllistä jatkaa työnantajakuvansa kehittämistä ja tunnettuuden lisäämistä pohdinnassa esitettyjen kehittämisehdotusten pohjalta. Tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää alalla työnantajakuvan kehittämiseen.