Nostopalveluyrityksen työ- ja asiakastyytyväisyys biotuotetehdasprojektissa
Alakotila, Niina (2017)
Alakotila, Niina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107471
Tiivistelmä
Henkilöstön työtyytyväisyydellä on suuri vaikutus yrityksen menestymiseen sekä kilpailukykyyn. Työtyytyväisyyttä tulisikin tutkia säännöllisesti, koska sillä on vaikutusta työntekijöiden terveyteen, hyvinvointiin sekä motivaatioon. Motivoituneen henkilökunnan työ puolestaan näkyy asiakastyytyväisyydessä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Metsä Fibren biotuotetehtaan rakennusprojektissa toimineen nostopalveluyrityksen työntekijöiden sekä asiakkaiden tyytyväisyyden tilaa. Tutkimusongelmaa pyrittiin selvittämään empiirisen tutkimuksen avulla tavoitteena vastata kysymykseen, millä työtyytyväisyyden ja asiakastyytyväisyyden osa-alueilla on havaittavissa tyytymättömyyttä.
Teoreettinen viitekehys koostuu projektin johtamisesta, projektin vaiheista, työtyytyväisyyden mittaamisesta ja asiakastyytyväisyyden mittaamisesta.
Empiirisessä osuudessa tutkittiin Havator Oy:n, biotuotetehdasprojektissa työskennelleiden nosturikuljettajien sekä asiakkaiden tyytyväisyyttä. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, ja molempien tutkimusten aineisto kerättiin survey-tutkimuksen menetelmin. Työtyytyväisyydessä kyselyjä lähetettiin 69 kpl ja vastauksia saatiin 34. Asiakastyytyväisyydessä kyselyjä lähettiin 239 ja vastauksia saatiin 44 kpl.
Projektin työtyytyväisyys oli yleisesti hyvä, mutta parannettavaa löytyi, etenkin viestinnässä. Kuljettajat toivoivat myös, että työnjohto näkyisi kentällä enemmän ja seuraavan päivän työt tulisivat aikaisemmin tietoon. Asiakastyytyväisyydessä parannettavaa löytyi turvallisuudesta, lisäksi toivottiin parannusta aikatauluihin sekä sovituista asioista kiinni pitämiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Metsä Fibren biotuotetehtaan rakennusprojektissa toimineen nostopalveluyrityksen työntekijöiden sekä asiakkaiden tyytyväisyyden tilaa. Tutkimusongelmaa pyrittiin selvittämään empiirisen tutkimuksen avulla tavoitteena vastata kysymykseen, millä työtyytyväisyyden ja asiakastyytyväisyyden osa-alueilla on havaittavissa tyytymättömyyttä.
Teoreettinen viitekehys koostuu projektin johtamisesta, projektin vaiheista, työtyytyväisyyden mittaamisesta ja asiakastyytyväisyyden mittaamisesta.
Empiirisessä osuudessa tutkittiin Havator Oy:n, biotuotetehdasprojektissa työskennelleiden nosturikuljettajien sekä asiakkaiden tyytyväisyyttä. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, ja molempien tutkimusten aineisto kerättiin survey-tutkimuksen menetelmin. Työtyytyväisyydessä kyselyjä lähetettiin 69 kpl ja vastauksia saatiin 34. Asiakastyytyväisyydessä kyselyjä lähettiin 239 ja vastauksia saatiin 44 kpl.
Projektin työtyytyväisyys oli yleisesti hyvä, mutta parannettavaa löytyi, etenkin viestinnässä. Kuljettajat toivoivat myös, että työnjohto näkyisi kentällä enemmän ja seuraavan päivän työt tulisivat aikaisemmin tietoon. Asiakastyytyväisyydessä parannettavaa löytyi turvallisuudesta, lisäksi toivottiin parannusta aikatauluihin sekä sovituista asioista kiinni pitämiseen.