Proosahenkilön adaptointi elokuvahahmoksi : Novellihahmo käsikirjoittajan tulkintojen ja dramaturgian kourissa
Ala-Kojola, Tuomo (2017)
Ala-Kojola, Tuomo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107383
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli tarkastella kaunokirjallista henkilöhahmoa osana elokuva-adaptaation käsikirjoittamista. Keskeisimpänä kysymyksenä on, mitkä asiat vaikuttavat proosahenkilön säilymiseen tai muuttumiseen matkalla elokuvan hahmoksi. Työhön kuuluu myös teososa, joka on kohtausluettelomuotoon kirjoitettu elokuva-adaptaatio tekijän aiemmin kirjoittamasta Etätyöviikko-novellista.
Tutkimuksessa käsitellään henkilöhahmoa niin kirjallisuustutkimuksen kuin elokuvakäsikirjoittamisen näkökulmasta. Kirjallisuustutkimuksen kautta on tarkasteltu kaunokirjallisen henkilöhahmon tulkitsemista. Elokuvahenkilöhahmoa on lähestytty käsikirjoittamisoppaiden näkökulmasta, jonka kautta on lyhyesti esitelty myös adaptaation erityispiirteitä. Etätyöviikko-novellista tehtyä elokuva-adaptaatiota on tarkasteltu henkilöhahmon säilymisen ja muuttumisen näkökulmasta.
Proosahenkilö on sanoista muodostuva representaatio, joka perustuu lukijan tekemiin tulkintoihin. Eri aikakausien ja tyylilajien kirjallisuudessa on suurta vaihtelua siinä, kuinka henkilöhahmo on rakennettu, minkä vuoksi kaunokirjallisen henkilöhahmon rakentumisessa lukijan tulkinnalla on erilainen rooli. Elokuvahenkilön keskeisimpiä ominaisuuksia on rakentua elokuvan dramaturgian ympärille, minkä vuoksi elokuva-adaptaatioita tehtäessä henkilöhahmoa täytyy olla valmis muokkaamaan kunkin elokuvan tarinan ehdoilla. Proosahenkilö voi olla moniin suuntiin resonoiva ja vain sisäisten konfliktien kanssa kamppaileva, mutta elokuvahahmolle on tärkeää kohdistua ulkoisiin konflikteihin ja päämääriin, joiden kautta elokuvahenkilön ydin määrittyy. Adaptaatioprosessissa käsikirjoittajan täytyy olla valmis keksimään tai poistamaan henkilöhahmon ominaisuuksia elokuvan dramaturgian tarpeiden mukaan.
Tutkimuksessa käsitellään henkilöhahmoa niin kirjallisuustutkimuksen kuin elokuvakäsikirjoittamisen näkökulmasta. Kirjallisuustutkimuksen kautta on tarkasteltu kaunokirjallisen henkilöhahmon tulkitsemista. Elokuvahenkilöhahmoa on lähestytty käsikirjoittamisoppaiden näkökulmasta, jonka kautta on lyhyesti esitelty myös adaptaation erityispiirteitä. Etätyöviikko-novellista tehtyä elokuva-adaptaatiota on tarkasteltu henkilöhahmon säilymisen ja muuttumisen näkökulmasta.
Proosahenkilö on sanoista muodostuva representaatio, joka perustuu lukijan tekemiin tulkintoihin. Eri aikakausien ja tyylilajien kirjallisuudessa on suurta vaihtelua siinä, kuinka henkilöhahmo on rakennettu, minkä vuoksi kaunokirjallisen henkilöhahmon rakentumisessa lukijan tulkinnalla on erilainen rooli. Elokuvahenkilön keskeisimpiä ominaisuuksia on rakentua elokuvan dramaturgian ympärille, minkä vuoksi elokuva-adaptaatioita tehtäessä henkilöhahmoa täytyy olla valmis muokkaamaan kunkin elokuvan tarinan ehdoilla. Proosahenkilö voi olla moniin suuntiin resonoiva ja vain sisäisten konfliktien kanssa kamppaileva, mutta elokuvahahmolle on tärkeää kohdistua ulkoisiin konflikteihin ja päämääriin, joiden kautta elokuvahenkilön ydin määrittyy. Adaptaatioprosessissa käsikirjoittajan täytyy olla valmis keksimään tai poistamaan henkilöhahmon ominaisuuksia elokuvan dramaturgian tarpeiden mukaan.