Teini laulutunnilla : Haasteet murrosikäisen laulajan yksilöopetuksessa
Luoma, Miia; Pellinen, Elisa (2017)
Luoma, Miia
Pellinen, Elisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107371
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli tutkia, miten murrosikä näkyy laulutunneilla opetustilanteissa. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna, jossa haastateltiin viittä laulupedagogina työskentelevää asiantuntijaa, joilla on runsaasti kokemusta murrosikäisten opettamises-ta. Haastattelut toteutettiin puhelimitse tai kasvotusten. Haastattelut äänitettiin ja myö-hemmin litteroitiin tarkempaa analyysiä varten. Teoreettisena viitekehyksenä on käytet-ty kirjallisuutta murrosiästä, kehityspsykologiasta ja opettaja-oppilas-suhteesta.
Haastateltavat kertoivat, että murrosikä näkyy nuoren käyttäytymisessä laulutunnilla.
Haastavimmaksi murrosikäisen käyttäytymiseksi haastateltavat kokivat oppilaan passiivi-suuden, joka näkyy vuorovaikutustaitojen heikentymisenä ja välinpitämättömyytenä. Opettajan ei tulisi kuitenkaan huomioida liikaa nuoren käyttäytymisen muutoksia, sillä murrosiän tuomat haasteet menevät ohi ajan kanssa.
Yhtenä tärkeimpänä asiana haastatteluista nousi esille se, että opettajan tulisi olla mur-rosikäisten kanssa kärsivällinen. On tärkeää, että opettaja on kiinnostunut oppilaan ylei-sestä hyvinvoinnista. Opettajan on myös selvitettävä, mikä motivoi oppilasta käymään laulutunneilla. Motivaatiota lisää se, että opettaja käy oppilaan kanssa läpi, mitä oppilaalta odotetaan ja mitä tunnilla tehdään. Oppilaan tulee ymmärtää, että opettaja on hänen puolellaan.
Kuunteleminen ja kehuminen nähtiin tärkeänä osana nuoren laulunopetusta. Jotta hyvä opettaja-oppilas-suhde toteutuu, tulisi laulunopettajan olla läsnä ja huomioida nuoret yksilöinä.
Haastateltavat olivat yhtä mieltä siitä, että opettajan ei tulisi vaatia liikaa murrosikäiseltä oppilaalta, vaan olla kannustaja, mahdollistaja ja vierellä kulkija.
Haastateltavat kertoivat, että murrosikä näkyy nuoren käyttäytymisessä laulutunnilla.
Haastavimmaksi murrosikäisen käyttäytymiseksi haastateltavat kokivat oppilaan passiivi-suuden, joka näkyy vuorovaikutustaitojen heikentymisenä ja välinpitämättömyytenä. Opettajan ei tulisi kuitenkaan huomioida liikaa nuoren käyttäytymisen muutoksia, sillä murrosiän tuomat haasteet menevät ohi ajan kanssa.
Yhtenä tärkeimpänä asiana haastatteluista nousi esille se, että opettajan tulisi olla mur-rosikäisten kanssa kärsivällinen. On tärkeää, että opettaja on kiinnostunut oppilaan ylei-sestä hyvinvoinnista. Opettajan on myös selvitettävä, mikä motivoi oppilasta käymään laulutunneilla. Motivaatiota lisää se, että opettaja käy oppilaan kanssa läpi, mitä oppilaalta odotetaan ja mitä tunnilla tehdään. Oppilaan tulee ymmärtää, että opettaja on hänen puolellaan.
Kuunteleminen ja kehuminen nähtiin tärkeänä osana nuoren laulunopetusta. Jotta hyvä opettaja-oppilas-suhde toteutuu, tulisi laulunopettajan olla läsnä ja huomioida nuoret yksilöinä.
Haastateltavat olivat yhtä mieltä siitä, että opettajan ei tulisi vaatia liikaa murrosikäiseltä oppilaalta, vaan olla kannustaja, mahdollistaja ja vierellä kulkija.