Äitiys- ja lastenneuvolapalvelut : Asiakastyytyväisyyskysely
Turunen, Jonna (2017)
Turunen, Jonna
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097269
Tiivistelmä
Neuvolapalveluihin kuuluu äitiys- ja lastenneuvolatoiminta, jota kunnat järjestävät. Neuvolapalvelut on tarkoitettu raskaana oleville, lasta odottaville perheille sekä alle kouluikäisille lapsille ja heidän perheillensä. Äitiysneuvolan toimintaan sisältyy sikiön terveen kasvun ja kehityksen seuranta, raskaana olevan seuranta ja terveyden edistäminen. Lastenneuvolan toimintaan sisältyvät lapsen terveen kasvun ja kehityksen seuranta, hyvinvoinnin seuranta ja edistäminen sekä lapsen erityisen tuen tarpeen varhainen tunnistaminen ja hoitoon ohjaaminen. Vanhempia tuetaan vanhemmuudessa ja parisuhteessa sekä äitiys- että lastenneuvolassa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden tyytyväisyyttä Joensuun kaupungin Reijolan neuvolan palveluihin ja terveydenhoitajien toimintaan. Tarkoituksena oli selvittää myös asiakkaiden odotukset neuvolan palveluille ja kehittämisideat neuvolan toiminnalle. Aineiston keruu toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena tammi - helmikuussa 2016. Vastaajia kyselyyn oli yhteensä 81, joista äitejä oli 56 ja isiä 25.
Neuvolan asiakkaat olivat tyytyväisiä neuvolan palveluihin ja terveydenhoitajien toimintaan. Palveluista tyytymättömyyttä aiheutti puhelintunti, joka nousi esille sekä monivalintakysymyksessä että myös kehittämiskohteena avoimen kysymyksen vastauksista. Neuvolan ilmapiirin asiakkaat luonnehtivat mukavaksi ja rennoksi. Terveydenhoitajien toimintaa kuvattiin ystävälliseksi sekä ammattitaitoiseksi.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää neuvolan palveluiden ja terveydenhoitajien työn kehittämisessä. Jatkotutkimuksena neuvolan asiakkaille voi teettää laajemman kyselyn tai toistaa tämän kyselyn parin vuoden päästä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden tyytyväisyyttä Joensuun kaupungin Reijolan neuvolan palveluihin ja terveydenhoitajien toimintaan. Tarkoituksena oli selvittää myös asiakkaiden odotukset neuvolan palveluille ja kehittämisideat neuvolan toiminnalle. Aineiston keruu toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena tammi - helmikuussa 2016. Vastaajia kyselyyn oli yhteensä 81, joista äitejä oli 56 ja isiä 25.
Neuvolan asiakkaat olivat tyytyväisiä neuvolan palveluihin ja terveydenhoitajien toimintaan. Palveluista tyytymättömyyttä aiheutti puhelintunti, joka nousi esille sekä monivalintakysymyksessä että myös kehittämiskohteena avoimen kysymyksen vastauksista. Neuvolan ilmapiirin asiakkaat luonnehtivat mukavaksi ja rennoksi. Terveydenhoitajien toimintaa kuvattiin ystävälliseksi sekä ammattitaitoiseksi.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää neuvolan palveluiden ja terveydenhoitajien työn kehittämisessä. Jatkotutkimuksena neuvolan asiakkaille voi teettää laajemman kyselyn tai toistaa tämän kyselyn parin vuoden päästä.