Innostava pianoryhmä : Kohti lasta motivoivaa pianoryhmäpedagogiikkaa
Peltomäki, Iina (2017)
Peltomäki, Iina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097250
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097250
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee 5–7-vuotiaiden lasten säännöllistä, viikoittaista alkeispianoryhmäopetusta innostumisen ja oppimisen ilon näkökulmasta. Pyrin selvittämään, millaisista asioista 5–7-vuotiaat pianoryhmätunneilla innostuvat, mihin innostavaa pianoryhmäopetusta järjestettäessä on syytä kiinnittää huomiota ja millaisia työtapoja innostavassa pianoryhmäpedagogiikassa voi hyödyntää. Tämän lisäksi tarkastelen, miten ilo ja innostuminen rakentavat oppimisen edellytyksiä.
Havainnoimalla erilaisia alkeispianoryhmiä ja soitinmuskareita sekä haastattelemalla kyseisten ryhmien opettajia olen kerännyt tietoa vaihtoehtoisista alkeispianoryhmäopetuksen toiminta- ja lähestymistavoista ja päässyt tarkastelemaan läheltä lasten innostumista. Lähdeaineiston ja -kirjallisuuden avulla olen pyrkinyt selvittämään lasten yleisiä kiinnostuksen kohteita ja innostumisen tärkeyttä oppimisprosessissa. Olen teemoitellut työtapoja ja tärkeimpiä innostavan pianoryhmäopetuksen lähtökohtia opinnäytetyöni alaluvuiksi ja pohtinut, miten eri tavoin lasten innostumista ja oppimisen iloa voi tukea.
5–7-vuotiaiden alkeispianoryhmäopetuksessa sadun, leikin ja tarinan maailmaan uppoutumalla voidaan syventää sekä lasten oppimista että motivaatiota. Oppimisen iloa ja omakohtaisuutta voidaan lisätä erilaisten pelien, leikkien ja innostavien musiikillisten harjoitusten avulla. Monipuolisia työtapoja vaihtelemalla oppiminen pysyy mielenkiintoisena ja lasten vireys- ja aktivaatiotaso oppimisen kannalta otollisena. Säännöllinen, viikoittainen pianoryhmäopetus mahdollistaa pitkäkestoisen musiikkiharrastuksen kannalta tärkeiden toverisuhteiden syntymisen ja tarjoaa pienille pianisteille tärkeän yhteisöllisen musisoimisen kokemuksen. Pianoryhmän monipuoliset toimintatavat mahdollistavat yhteismusisointiin, esiintymiseen, laulamiseen ja musiikilliseen ilmaisuun liittyvien taitojen kehittymisen pianististen taitojen ohella.
Opinnäytetyöni tarjoaa ryhmäopetuksesta kiinnostuneille musiikkipedagogeille välineitä suunnitella oppimisen iloon tähtäävää ja motivoivaa alkeispianoryhmäpedagogiikkaa ja alkeisryhmäopetuksesta kiinnostuneille näkökulmia kehittää opetusta.
Havainnoimalla erilaisia alkeispianoryhmiä ja soitinmuskareita sekä haastattelemalla kyseisten ryhmien opettajia olen kerännyt tietoa vaihtoehtoisista alkeispianoryhmäopetuksen toiminta- ja lähestymistavoista ja päässyt tarkastelemaan läheltä lasten innostumista. Lähdeaineiston ja -kirjallisuuden avulla olen pyrkinyt selvittämään lasten yleisiä kiinnostuksen kohteita ja innostumisen tärkeyttä oppimisprosessissa. Olen teemoitellut työtapoja ja tärkeimpiä innostavan pianoryhmäopetuksen lähtökohtia opinnäytetyöni alaluvuiksi ja pohtinut, miten eri tavoin lasten innostumista ja oppimisen iloa voi tukea.
5–7-vuotiaiden alkeispianoryhmäopetuksessa sadun, leikin ja tarinan maailmaan uppoutumalla voidaan syventää sekä lasten oppimista että motivaatiota. Oppimisen iloa ja omakohtaisuutta voidaan lisätä erilaisten pelien, leikkien ja innostavien musiikillisten harjoitusten avulla. Monipuolisia työtapoja vaihtelemalla oppiminen pysyy mielenkiintoisena ja lasten vireys- ja aktivaatiotaso oppimisen kannalta otollisena. Säännöllinen, viikoittainen pianoryhmäopetus mahdollistaa pitkäkestoisen musiikkiharrastuksen kannalta tärkeiden toverisuhteiden syntymisen ja tarjoaa pienille pianisteille tärkeän yhteisöllisen musisoimisen kokemuksen. Pianoryhmän monipuoliset toimintatavat mahdollistavat yhteismusisointiin, esiintymiseen, laulamiseen ja musiikilliseen ilmaisuun liittyvien taitojen kehittymisen pianististen taitojen ohella.
Opinnäytetyöni tarjoaa ryhmäopetuksesta kiinnostuneille musiikkipedagogeille välineitä suunnitella oppimisen iloon tähtäävää ja motivoivaa alkeispianoryhmäpedagogiikkaa ja alkeisryhmäopetuksesta kiinnostuneille näkökulmia kehittää opetusta.