Poliisi osallisena tieliikenneonnettomuuksissa 2011-2015
Vasenius, Mika (2017)
Vasenius, Mika
Poliisiammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097243
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097243
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin tieliikenneonnettomuuksia, joissa poliisiajoneuvo oli osallisena vuosien 2011-2015 aikana. Opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään, kuinka paljon tällaisia onnettomuuksia oli tapahtunut ja mitkä olivat onnettomuuksiin johtavia tekijöitä. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on kvantitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin hyödyntämällä otantamenetelmää.
Opinnäytetyö toteuttiin tarkastelemalla kahta aineistoa: poliisin tietojärjestelmiin kirjatuista rikos- ja sekalaisilmoituksista koottua otantaa sekä Liikennevakuutuskeskuksen Onnettomuustietoinstituutin keräämää tilastoa. Koottu otanta hankittiin käymällä läpi poliisin tietojärjestelmiin kirjattuja rikos- ja sekalaisilmoituksia, jotka pitivät sisällään hakusanat "valtiokonttori, poliisiajoneuvo, törmäys ja kolari" ja sijoittuivat tapahtumaajaltaan tarkasteluaikavälille.
Poliisin tietojärjestelmistä oli löydettävissä edellä mainituilla hakuehdoilla yhteensä 336 ilmoitusta. Onnettomuustietoinstituutin keräämän tilaston mukaan onnettomuuksia tapahtui 176. Onnettomuuksien syyt tulee tiedostaa, jotta onnettomuuksia pystyttäisiinehkäisemään tulevaisuudessa paremmin. Onnettomuuksiin johtaneita tekijöitä tarkasteltiin vahinkotyypin, tapahtuma-ajankohdan, tieliikenne- ja sääolosuhteiden perusteella. Aineistojen mukaan eniten onnettomuuksia tapahtui tien pinnan ollessa kuiva ja paljas, suoralla tiellä sekä elo-lokakuussa. Tämän lisäksi esille nousivat vahinkotyypit "erikoiskoistilanteet" sekä "muut".
Opinnäytetyössä ilmeni, että tieliikenneonnettomuukista ei ollut löydettävissä riittävän yhtenäisesti kirjattua tietoa poliisintietojärjestelmistä. Tämä näkyi esimerkiksi siinä, että onnettomuustyyppi oli useiten valittu "muut" kohtaan. Poliisilaitosten eriävät kirjauskäytännöt voivat olla yksi selittävä tekijä.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin tieliikenneonnettomuuksia, joissa poliisiajoneuvo oli osallisena vuosien 2011-2015 aikana. Opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään, kuinka paljon tällaisia onnettomuuksia oli tapahtunut ja mitkä olivat onnettomuuksiin johtavia tekijöitä. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on kvantitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin hyödyntämällä otantamenetelmää.
Opinnäytetyö toteuttiin tarkastelemalla kahta aineistoa: poliisin tietojärjestelmiin kirjatuista rikos- ja sekalaisilmoituksista koottua otantaa sekä Liikennevakuutuskeskuksen Onnettomuustietoinstituutin keräämää tilastoa. Koottu otanta hankittiin käymällä läpi poliisin tietojärjestelmiin kirjattuja rikos- ja sekalaisilmoituksia, jotka pitivät sisällään hakusanat "valtiokonttori, poliisiajoneuvo, törmäys ja kolari" ja sijoittuivat tapahtumaajaltaan tarkasteluaikavälille.
Poliisin tietojärjestelmistä oli löydettävissä edellä mainituilla hakuehdoilla yhteensä 336 ilmoitusta. Onnettomuustietoinstituutin keräämän tilaston mukaan onnettomuuksia tapahtui 176. Onnettomuuksien syyt tulee tiedostaa, jotta onnettomuuksia pystyttäisiinehkäisemään tulevaisuudessa paremmin. Onnettomuuksiin johtaneita tekijöitä tarkasteltiin vahinkotyypin, tapahtuma-ajankohdan, tieliikenne- ja sääolosuhteiden perusteella. Aineistojen mukaan eniten onnettomuuksia tapahtui tien pinnan ollessa kuiva ja paljas, suoralla tiellä sekä elo-lokakuussa. Tämän lisäksi esille nousivat vahinkotyypit "erikoiskoistilanteet" sekä "muut".
Opinnäytetyössä ilmeni, että tieliikenneonnettomuukista ei ollut löydettävissä riittävän yhtenäisesti kirjattua tietoa poliisintietojärjestelmistä. Tämä näkyi esimerkiksi siinä, että onnettomuustyyppi oli useiten valittu "muut" kohtaan. Poliisilaitosten eriävät kirjauskäytännöt voivat olla yksi selittävä tekijä.