A Brand’s Journey to the White House : Case: Donald Trump
Santonen, Mikko (2017)
Santonen, Mikko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097199
Tiivistelmä
Donald Trumpista tuli Yhdysvaltain 45. presidentti 20. tammikuuta 2017. Virkaanastujaiset saattoivat päätökseen vaalit joiden kaltaisia ei Yhdysvalloissa aiemmin oltu nähty. Kiihkeä kamppailu kahden inhotuimman ehdokkaan välillä jakoi äänestäjät kahtia ja jätti ihmiset ympäri maailman hämmästelemään vähintäänkin yllättävää lopputulemaa. Tämä opinnäytetyö tarkastelee näitä vaaleja lähempää brändien näkökulmasta. Tarkoituksena on selvittää Trumpin brändin rooli vuoden 2016 presidentin vaalien yllättävissä tuloksissa. Analyysin tuotoksena syntyi selkeä ja kattava kuvaus Trumpin brändin matkasta Valkoiseen taloon sekä listaus oleellisista elementeistä jotka vaikuttivat vaalien tuloksiin.
Opinnäytetyössä tehty analyysi pohjautuu luotettaviksi todettuihin medialähteisiin ja kirjallisuuteen, joista analyysin kannalta olennaiset faktat on poimittu. Kattavasti avatut taustat selventävät vaaleja edeltäviä olosuhteita ja antavat kontekstia kokonaisuuteen. Analyysi on toteutettu hyödyntäen Yhdysvaltalaisen markkinointiprofessori Kevin Lane Kellerin brändiresonanssipyramidia joka esittää kuusi olennaista brändinrakennuslohkoa, joista jokaisen tulisi täyttyä, jotta brändiresonanssi olisi mahdollinen. Lohkot jotka ovat, brändin keskeisyys, suorituskyky, mielikuvat, arviot, tunteet ja resonanssi, paljastavat brändeissä piilevät vahvuudet ja heikkoudet.
Opinnäytetyössä toteutettu analyysi selvästi paljasti Donald Trumpin kulkeman tunnevetoisen polun brändiresonanssiin. Trumpin vuosikymmenien aikana hankkimat assosiaatiot onnistuivat tehokkaasti peittämään toimintapohjaisten brändilohkojen heikkouksia, jotka olisivat muuten uhanneet brändiresonanssia. Tulokset korostavat tunteiden merkitystä modernissa brändäämisessä jopa siihen pisteeseen, että faktat jäävät toiselle sijalle.
Opinnäytetyössä tehty analyysi pohjautuu luotettaviksi todettuihin medialähteisiin ja kirjallisuuteen, joista analyysin kannalta olennaiset faktat on poimittu. Kattavasti avatut taustat selventävät vaaleja edeltäviä olosuhteita ja antavat kontekstia kokonaisuuteen. Analyysi on toteutettu hyödyntäen Yhdysvaltalaisen markkinointiprofessori Kevin Lane Kellerin brändiresonanssipyramidia joka esittää kuusi olennaista brändinrakennuslohkoa, joista jokaisen tulisi täyttyä, jotta brändiresonanssi olisi mahdollinen. Lohkot jotka ovat, brändin keskeisyys, suorituskyky, mielikuvat, arviot, tunteet ja resonanssi, paljastavat brändeissä piilevät vahvuudet ja heikkoudet.
Opinnäytetyössä toteutettu analyysi selvästi paljasti Donald Trumpin kulkeman tunnevetoisen polun brändiresonanssiin. Trumpin vuosikymmenien aikana hankkimat assosiaatiot onnistuivat tehokkaasti peittämään toimintapohjaisten brändilohkojen heikkouksia, jotka olisivat muuten uhanneet brändiresonanssia. Tulokset korostavat tunteiden merkitystä modernissa brändäämisessä jopa siihen pisteeseen, että faktat jäävät toiselle sijalle.