Kuntokatsastus-palvelun käyttäjäkokemuksen kehittäminen
Lahtiharju, Aleksi (2017)
Lahtiharju, Aleksi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097197
Tiivistelmä
Liikunnan ja kansanterveyden edistämissäätiö LIKESin tavoitteena on liikunnan ja terveyden edistäminen sekä niiden tutkimuksen tukeminen. Yksi sen hankkeista on maksuton kuntotestauspalvelu Kuntokatsastus, jonka voi suorittaa omatoimisesti ilman erityisiä välineitä. Kuntotesti suoritetaan lähiliikuntapaikalla sijaitsevan infotaulun ohjeiden avulla. Testin jälkeen infotaulusta voi lukea välittömän palautteen kestävyyskuntotasosta. Kuntokatsastuksen verkkosivuilla on lisätietoa palvelusta, kuntoon ja terveyteen liittyvistä asioista sekä mahdollisuus seurata omaa kuntokehitystä erilaisten työkalujen avulla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Kuntokatsastus-palvelun käyttäjäkokemus ja korjata esille nousseet käyttäjäkokemuksen ongelmat antamalla kehitysehdotuksia palvelun jatkokehitystä varten. Käyttäjäkokemusta selvitettiin osalle palvelun verkkosivuille rekisteröityneille käyttäjille ja JAMKin hyvinvointiteknologian koulutusohjelman opiskelijoille lähetetyllä internetkyselyllä. Kyselyyn vastasi 29 henkilöä, ja vastausprosentti oli 21,3 %.
Kyselytutkimuksen jälkeen palvelun käyttäjäkokemusta, ja sen ongelmia tutkittiin kaksiosaisilla käytettävyystesteillä. Ensimmäisessä osuudessa tutkittiin infotauluun ja kuntotestiin liittyviä asioita. Toinen osuus keskittyi palvelun verkkosivuihin, ja siinä hyödynnettiin käyttäjien silmänliikkeitä näytöllä tutkivaa Tobii -silmänliikelaitteistoa. Testeihin osallistui neljä palveluun perehtymätöntä, mutta sen potentiaalista käyttäjää.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin selville käyttäjien kokemus Kuntokatsastuksesta. Palveluun oltiin pääosin tyytyväisiä, mutta myös ongelmia esiintyi. Käyttäjäkokemuksen ongelmat jaettiin vakavuutensa perusteella neljään luokkaan. Ongelmiin annettiin kehitysehdotuksia, ja infotaulusta sekä verkkosivuista suunniteltiin uudistetut visuaaliset mallit. Kehitysehdotuksia ja malleja voidaan hyödyntää palvelun jatkokehityksessä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Kuntokatsastus-palvelun käyttäjäkokemus ja korjata esille nousseet käyttäjäkokemuksen ongelmat antamalla kehitysehdotuksia palvelun jatkokehitystä varten. Käyttäjäkokemusta selvitettiin osalle palvelun verkkosivuille rekisteröityneille käyttäjille ja JAMKin hyvinvointiteknologian koulutusohjelman opiskelijoille lähetetyllä internetkyselyllä. Kyselyyn vastasi 29 henkilöä, ja vastausprosentti oli 21,3 %.
Kyselytutkimuksen jälkeen palvelun käyttäjäkokemusta, ja sen ongelmia tutkittiin kaksiosaisilla käytettävyystesteillä. Ensimmäisessä osuudessa tutkittiin infotauluun ja kuntotestiin liittyviä asioita. Toinen osuus keskittyi palvelun verkkosivuihin, ja siinä hyödynnettiin käyttäjien silmänliikkeitä näytöllä tutkivaa Tobii -silmänliikelaitteistoa. Testeihin osallistui neljä palveluun perehtymätöntä, mutta sen potentiaalista käyttäjää.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin selville käyttäjien kokemus Kuntokatsastuksesta. Palveluun oltiin pääosin tyytyväisiä, mutta myös ongelmia esiintyi. Käyttäjäkokemuksen ongelmat jaettiin vakavuutensa perusteella neljään luokkaan. Ongelmiin annettiin kehitysehdotuksia, ja infotaulusta sekä verkkosivuista suunniteltiin uudistetut visuaaliset mallit. Kehitysehdotuksia ja malleja voidaan hyödyntää palvelun jatkokehityksessä.